ZZP’ers kunnen natuurlijk goed zaken doen op Facebook. Wanneer je als ZZP’er start met het aanmaken van een Facebookpagina voor je business, dan weet je dat je lekker bezig bent. Het is alleen erg jammer dat de volgende stap bij veel ZZP’ers al mis gaat. De volgende stap is namelijk het verkrijgen van likers en waar gaan de professionals dan als eerst naartoe? Juist, naar familie en vrienden. Doe dit niet, want het kan je carrière om zeep helpen.
Nodig geen bekenden uit voor je business page
De eerste fout die veel ZZP’ers maken is het uitnodigen van familie en vrienden vanuit de gedachte dat de pagina nooit succesvol zal worden wanneer er geen likers aanwezig zijn. Dit is zeker niet aan te raden. Familieleden en vrienden weten dat jij achter elke post zit en zullen dan ook op een persoonlijke manier reageren. Je moeder sluit haar reactie lieflijk af met ‘kus, mamma’. Dit gaat je klanten kosten! Voor vrienden geldt hetzelfde. Je vrienden zijn altijd wel in voor een lolletje en zijn ook niet te beroerd om op een lullige en grappig bedoelde manier op je zakelijke posts te reageren. Dit kan je ook veel klanten kosten.
Werk is werk en privé is privé
Een andere fout die veel ZZP’ers maken is dat zij de likers van de zakelijke pagina een kijkje geven in hun privéleven. Ineens verschijnt er een strandfoto op de zakelijke pagina. Hier zitten klanten niet op te wachten en het is echt ‘not done’. Houd werk en privé strikt gescheiden op social media, want het kan je duur komen te staan als je te veel privé deelt met je zakelijke volgers.
Verkeerde informatie
Is het jou wel eens gebeurd dat je een zakelijke Facebook pagina opent en in de informatie ziet dat ‘Bedrijf X’ getrouwd is met ‘naam partner’? We zien het regelmatig gebeuren. De zakelijke pagina’s bevatten informatie over de persoon die de zakelijke pagina beheert. Houd er rekening mee dat bedrijven niet naar een middelbare school zijn geweest, niet gaan sporten in een bepaalde club, geen kinderen hebben en niet getrouwd zijn. Een bedrijf is geen mens, dus presenteer het ook niet zo. Een bedrijf is niet geboren, maar opgericht. Vermeld dus wanneer het bedrijf is opgericht, wat de specialisaties zijn en waar de onderneming gevestigd is, bijvoorbeeld.
Een foute foto
Tot slot gaat het vaak mis bij de foto. Het best kies je een foto waar het logo van het bedrijf op staat of waar het bedrijfspand op staat. Iets minder is de foto waarop je aan het werk bent op een wat grotere afstand van de camera, maar dit is nog wel toegestaan. Wat niet aan te raden is, is een foto van jezelf op een party of bijvoorbeeld een foto van je huwelijk. Nogmaals, het is een bedrijfspagina, dus plaats er geen persoonlijke content op. Persoonlijke content op je zakelijke Facebookpagina kan ervoor zorgen dat klanten zoeken naar de volgende professional. Hierdoor laat je als ZZP’er veel kansen liggen.