Home Blogs Dit zouden álle bedrijven moeten weten over acquisitie

Dit zouden álle bedrijven moeten weten over acquisitie

191
DELEN

Bedrijven gaan zich weer wat meer bezighouden met telefonische acquisitie, juist omdat je hier in deze online maatschappij weer meer indruk mee kunt maken. Helaas is het zo dat veel bedrijven zich niet volledig inzetten voor de acquisitie, waardoor er veel verkopen mis worden gelopen. Bedrijven zijn niet actief genoeg en zetten niet genoeg door om een verkoop rond te krijgen. Als bedrijven zouden weten wanneer de meeste verkopen gesloten worden middels telefonische acquisitie, dan zouden de bedrijven stuk voor stuk meer succes behalen.

Wanneer worden de meeste verkopen gesloten?

Er is eens onderzocht hoeveel er nu precies nodig is om een verkoop te sluiten via telefonische acquisitie. Hoeveel kost het nu precies, gerekend in contactmomenten, om een klant over streep te trekken en daadwerkelijk iets te laten kopen? Hierbij is ontdekt dat van alle 100 eerste acquisitiegesprekken slechts 2 gesprekken leiden tot een verkoop. Dit betekent dat slechts 2 procent van alle eerste contactmomenten met een prospect daadwerkelijk tot resultaat leidt. Voor het tweede contactmoment geldt dat slechts een ruime 3% succesvol is. Het derde acquisitiegesprek met dezelfde persoon is al wat succesvoller. Ongeveer 1 op de 20 verkopen die worden gesloten middels telefonische acquisitie worden in het derde gesprek gesloten. Bedrijven die de moeite nemen om vijf tot tien keer contact op te nemen met een prospect profiteren van 80 procent verkopen. Dit betekent dat 4 van de 5 verkopen worden gesloten ná het plaatsvinden van het vijfde contactmoment.

Ondernemers nemen de moeite niet

Het klinkt misschien wat vervelend, maar het is niets dan de waarheid. Verreweg de meeste ondernemers nemen de moeite niet om minimaal vijf keer telefonisch contact op te nemen met een prospect. Dit betekent dus ook dat een groot deel van de bedrijven kansen laat liggen. Het is zelfs zo dat maar liefst 48 procent van de acquisiteurs aangeeft dat er slechts eenmaal wordt gebeld en daarna niet meer. Deze ondernemingen lopen dus erg veel verkopen mis door er vroegtijdig mee te stoppen. Ongeveer 25 procent neemt hooguit twee keer contact op en een ruime 10 procent doet het drie keer. Al deze bedrijven lopen dus flink wat verkopen mis. Slechts 1 op de 6 bedrijven neemt de moeite om vaker dan drie keer te bellen.

Ga niet pushen

Meerdere keren contact opnemen werkt dus zeker in je voordeel, maar blijf niet aan telefonische acquisitie met een prospect vasthouden als deze heel stellig aangeeft niet geïnteresseerd te zijn. Als er absoluut geen interesse is, dan gaat dit ook niet komen. Streep dit nummer van je lijst af en ga door. Het is niet de bedoeling om mensen te gaan pushen, want dan kan telefonische acquisitie de reputatie van je bedrijf schaden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here