Home Online Marketing Zo verhuis je een WordPress website veilig naar een nieuw domein

Zo verhuis je een WordPress website veilig naar een nieuw domein

1691
DELEN
Wordpress website verhuizen stappenplan

Verhuizen in het algemeen is al een heel proces, maar hoe zit het eigenlijk met het verhuizen van een website naar een ander domein? Een website verhuizen naar een andere domeinnaam is eveneens een buitengewoon precair en foutgevoelig proces. Een kleine fout tijdens de migratie kan onderaan de streep betekenen dat je (veel) organisch zoekverkeer verliest. Om dat te voorkomen heb ik in dit artikel de verschillende stappen uiteen gezet. Aanleiding voor het schrijven van dit artikel was de verhuizing van mijn website van Thingtodoin.amsterdam naar Thingstodoinamsterdam.com. Er waren veel handige losse artikelen, maar het ontbrak nog aan één compleet verhaal. Overigens is dit blog slechts een samenvatting van het uitgebreide artikel dat ik op mijn eigen website heb gepubliceerd. Wil je stap vóór stap aan de hand genomen worden met ondersteuning van vele screenshots? Lees daar dan verder!

De wijze van verhuizen die ik beschrijf is één van de veiligste manieren, vanwege een constante back-up die je achter de hand hebt. En nog een pluspunt: de daadwerkelijke migratie voer je pas uit op het moment dat je zeker weet dat alles goed staat op de nieuwe omgeving. Het kost wat tijd en energie, maar je wilt niet het risico lopen om je zorgvuldig opgebouwde zoekverkeer te verliezen.

In 7 stappen naar een nieuw domein.

Voorafgaand aan de daadwerkelijke migratie, ben je vooral bezig te zorgen dat je over alle mogelijke data beschikt die van belang is. Meten is weten en je wil natuurlijk niets kwijtraken. Daarna kan het echte werk beginnen: de migratie. Tijdens de migratie worden alle URL’s 1 op 1 geredirect, via het htaccess bestand of met behulp van een plugin. Vervolgens is het een kwestie van goed vinger aan de pols houden.

De 7 stappen in een notendop:

  1. Verifiëren van het nieuwe domein in Google Search Console en het maken van een dataset

Google Search Console is van levensbelang voor iedere SEO-er. De data met betrekking tot zoekwoorden, techniek en eventuele fouten is essentieel om te hebben gedurende de migratie. Door een dataset aan te maken wordt de informatie van het oude domein en het nieuwe domein ondergebracht in 1 overzicht. Essentiële informatie. Daarom is dit stap 1 in het proces.

  1. Maken van URL migratiedocument

In je URL migratiedocument leg je vast wat de oude URL is en vervolgens wat de nieuwe URL wordt. Wil je rankings behouden? Dan moet je dit zo nauwkeurig mogelijk doen. Het laatste wat je wilt is bijvoorbeeld alle URL’s naar de homepage van je nieuwe website redirecten. Het zal dan des te langer duren voordat de bots van Search Engines weten welke pagina ze moeten tonen per zoekwoord. Tevens is een migratie een uitstekend moment om crawlfouten en broken backlinks uit het verleden te herstellen.

  1. WordPress installatie kopiëren naar een nieuw hostingpakket

Het kopiëren van je WordPress installatie stelt je in staat om alles op je gemak recht te zetten. Deze duplicaat website zet je zo lang je bezig bent om alles goed in te stellen uiteraard op noindex, zodat je geen duplicate content issues veroorzaakt. Het fijne van een exacte kopie is dat al je instellingen, plugins en meetbaarheid in één keer meegaan. Daarnaast kan je op je gemak alles klaarmaken voor de daadwerkelijke migratie en voor je deze pas uit als alle lichten op groen staan.

  1. Aanpassen van de interne links op het nieuwe domein.

Interne links die automatisch gegenereerd worden door WordPress; bijvoorbeeld in het menu worden automatisch aangepast zodra je de domeinnaam in de database wijzigt. Dat geldt echter niet voor alle links in de HTML van pagina’s en posts. Dat zou betekenen dat al deze links via 301 redirects blijven lopen óf dat je ze stuk voor stuk handmatig aan moet passen. Beide situaties zijn niet wenselijk. Kies er daarom voor om al je pagina’s te exporteren en met een slimme find & replace de links om te zetten naar het nieuwe domein.

  1. De duplicaat-website testen

Nu is het tijd om de website te testen. Doe dit bij voorkeur met een crawling tool zoals Screaming Frog. Waar test je de nieuwe website op?

  • Interne 301’s en 404’s; deze wil je opsporen en verhelpen
  • Directives; verwijzen de canonical, hreflang en pagination tags naar de juiste URL’s?
  • Belangrijke SEO-elementen; zijn de meta description en pagetitle naar behoren gevuld op alle pagina’s?
  • Als de migratie gepaard gaat met een nieuw design is het tevens goed om ook te kijken naar bijvoorbeeld H1 en H2 headers, interne links (!) en bijvoorbeeld de pagespeed
  1. Daadwerkelijke migratie

Heeft het duplicaat van je website alle bovenstaande tests doorstaan? Weet je zeker dat alles goed staat? Dan is het tijd om de daadwerkelijke migratie uit te voeren. De eerste stap daarin is het verwijderen van de noindex tag op het duplicaat. Anders zouden we de bots doorsturen naar een website die op noindex staat, met alle gevolgen van dien. Zodra de duplicaat website op index is gezet, kan je de redirects activeren. Vervolgens is het zaak om de complete lijst met ScreamingFrog te crawlen om er zeker van te zijn dat alle redirects werken en op de juiste URL uitkomen. Is dat het geval? Dan kan je via Google Search Console en Bing Webmaster tools de verhuizing doorgeven.

  1. Evalueren en nazorg

In de weken na de migratie houd je met behulp van Google Search Console en Bing Webmaster tools een oogje in het zeil. Bij voorkeur log je dagelijks in om eventuele foutjes vroegtijdig te spotten en direct op te lossen. Kijk ook regelmatig even wat er gebeurd met je rankings. Een kleine neergang daarin is normaal na een migratie, maar extreme dalingen kunnen wijzen op een onderliggen probleem.

Ook verlies van organisch zoekverkeer mogelijk bij een foutloze migratie

Zelfs wanneer een migratie foutloos wordt uitgevoerd, gaat dit geregeld gepaard met een terugval in organisch zoekverkeer. In dit specifieke geval zagen we een terugval van 30% organisch zoekverkeer de eerste maand na de migratie. Dit was eenvoudig te verklaren door rankings die eveneens een flinke dip doormaakten. De maand daarop herstelde zowel de rankings als het organische zoekverkeer. Dankzij de dataset die bij stap 1 is aangemaakt kan je dat goed in de gaten monitoren. Hoeveel verlies er precies optreedt bij een migratie zal per geval verschillen en is afhankelijk van factoren als concurrentie en domeinautoriteit.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here