Home Marketing Zo maak jij op de meest effectieve manier reclame

Zo maak jij op de meest effectieve manier reclame

868
DELEN

Kijk jij ook wel eens jaloers naar de reclame-uitingen bij grote evenementen, zoals de finale van de Champions League of de Tour de France? Het is uiteraard niet echt goedkoop om daar te moeten concurreren met de multinationals. Maar het kan ook op een wat lager niveau om toch effectief te zijn. Alles hangt immers af van jouw doelgroep. Hieronder staan een paar tips voor effectieve reclame.

1. Eigen media

Zichtbaar zijn en meer zichtbaar worden, daar draait het toch allemaal om met reclame. Dat kan door diverse zaken te voorzien van jouw bedrijfsnaam en logo. Dat gaat van een simpel visitekaartje tot een reclamebord bij een sportevenement dat het goed doet bij jouw doelgroep. Maar ook zaken als bedrijfskleding, beursmateriaal en vele andere zaken kan je met een goede print tot een effectief reclamemiddel maken. Informeer eens bij Plaatprinten.nl naar de diverse mogelijkheden.

Tot de eigen media behoren uiteraard ook je website en eventuele nieuwsbrief. Laat deze niet versloffen.

2. Gratis publiciteit

Het is niet zo moeilijk om in het nieuws te komen als het gaat op lokale kranten of een gratis weekkrantje. Vaak hebben die een vaste ruimte voor plaatselijk bedrijfsnieuws. Als jij af en toe een goed leesbaar en compleet verzorgd artikel aanlevert, kan je vrijwel verzekerd zijn van plaatsing. Wellicht komt er dan als tegenprestatie een door de journalisten verzorgd artikel over jouw bedrijf. Informeer ook eens bij de lokale radio en/of tv in hoeverre jouw bedrijf voor hen interessant zou kunnen zijn voor een reportage. Een beetje moeite kan soms veel resultaat opleveren.

3. Social media

Natuurlijk zorg je dat je op Facebook en Twitter aanwezig bent met wat leuke content. Nog steeds zitten veel van jouw potentiële klanten op dit medium. Verwacht niet meteen dat je een grote hit wordt op de media, maar probeer wat extra aandacht te trekken. De beste manier is nog steeds om iets weg te geven. Dat kan via je eigen pagina’s maar als je net begint en nog weinig volgers hebt, is contact leggen met lokale invloedrijke mensen op de social media een beter idee. Zij willen ook hun populariteit behouden of vergroten en voor hen is een actie met prijzen die beschikbaar worden gesteld door lokale bedrijven altijd een pluspunt. Aan de social media moet je tijd blijven besteden als het succes oplevert. Volgen doet men alleen als er regelmatig nieuws is.

4. Betaalde reclame

Reclame waarvoor je betaalt, moet ook wat opleveren, tenslotte kan jij je budget maar één keer uitgeven. Ook hier geldt dat het er om draait om je doelgroep te bereiken. Via Google Adwords kan je doelgericht op het internet aan de gang. Een nieuwe en vaak succesvolle methode is ook om gebruik te maken van promotors. Bij dit soort promotiewerk gaat het erom dat jouw merk gezicht gegeven wordt op evenementen, beurzen en demonstraties. Uiteraard kan je niet overal zelf aanwezig zijn met je bedrijf en op deze manier kan je een groter bereik hebben omdat professionele promotors combineren en daardoor meer opties hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here