Natuurlijk zijn er functies waarbij je bijna geen cv meer maken hoeft. Functies waarbij recruiters jou zelf contacteren, soms tot vervelends toe. Toch zijn die functies nog steeds een uitzondering en moeten velen hun beste beentje voorzetten om hun gedroomde baan ook echt in de wacht te slepen. Hoe zorgen zij er in ‘s hemelsnaam voor dat hun cv opvalt in die gigantische stapel? Wij leggen uit hoe je een cv maakt dat opvalt en zich kan onderscheiden van de rest.
Laat de anti-chronologische weergave achterwege
Opvallen doe je niet met details. Een klassiek cv bevat een anti-chronologische weergave van alle bedrijven waar de sollicitant heeft gewerkt, eventueel gevolgd door een anti-chronologische weergave van de functies die de sollicitant er vervulde. Soms kan dat relevant zijn, meestal niet.
Indien je solliciteert voor een functie als projectmanager is een weergave van de gemanagede relevante projecten veel interessanter. Om de recruiter tijd en moeite te besparen, kies je voor een weergave in functie van de relevantie met de huidige vacature. De echte creatieveling pakt het uiteraard aan met een projectenmatrix of verwijst door naar een website waar meer informatie te vinden is. Natuurlijk vraag je wel bij de vorige werkgever even na welke informatie je publiek mag delen. Hetzelfde kan je overigens ook doen voor andere functies: een skillsmatrix of overzichten van IT-projecten kunnen immers net zo interessant zijn. Is hierdoor niet alle informatie zichtbaar? Geen zorgen, tijdens het sollicitatiegesprek zal je zeker nog enkele vragen mogen beantwoorden.
Bewijs jouw capaciteiten
Velen beperken zich andermaal tot een anti-chronologische weergave van hun studies en het behaalde resultaat. Een onderscheiding zullen ze uiteraard gretig vermelden. Wat je met zo’n weergave eigenlijk enkel doet, is aantonen dat je voldoet aan de minimumvoorwaarden van de vacature. Mag het wat meer zijn? Bewijs dan dat je ook recent voldeed aan het verwachte niveau en daar ervaring aan kan koppelen. Verwijs bijvoorbeeld naar een assessment uit een vorige baan of investeer in een opleiding met een bijhorende test. Dat toont aan dat je jouw kennis graag actueel houdt én je hebt meteen ook een streepje voor op de concurrentie.
Er bestaan overigens nog andere manieren om jouw capaciteiten extra in de verf te zetten. De motivatiebrief is bijvoorbeeld een ideaal middel om aan te tonen dat je een eigen blik op het vakgebied hebt. Schrijf over jouw visie en hoe dat strookt met jouw ambities. Nog leuker is het overigens als je kan verwijzen naar een aantal van jouw relevante publicaties, ongeacht of dat nu in een vaktijdschrift of op een (gast)blog gebeurde.
Wees eens creatief
Hierboven bewezen we al dat je niet alleen voldoet aan de gestelde voorwaarden, maar echt wel in het plaatje past. Echter hoeft dat nog niet automatisch te betekenen dat jouw cv ook in al z’n details gelezen wordt. Een zonde. Door voldoende op te vallen kunnen we dat voorkomen.
In de eerste plaats neem je een foto op. Er is al verschillende keren aangetoond dat een foto een en ander persoonlijker maakt. Vroeger gebruikte men al eens een pasfoto, maar wees ook hier creatiever. Het belangrijkste is wel dat de foto voldoende aantrekkelijk en vriendelijk moet zijn, terwijl het ook een portie enthousiasme hoort uit te stralen. Zonder dat je een model hoeft te zijn, is toch lang niet iedere foto even geschikt voor op het cv.
Hiernaast zijn er ook een aantal andere leuke ingrepen mogelijk. Waarom breng je niet via enkele icoontjes structuur aan? Of geef je jouw ervaring weer op een handige tijdlijn? Of wat dacht je van een visualisatie? Let enkel op dat een en ander voldoende aansluit bij de functie. Creativiteit is bij een designerfunctie logischer dan bij een vacature in de advocatuur, waar archaïsmen nog steeds niet verdwenen zijn.
Laat anderen voor jou spreken
In jouw cv doe je natuurlijk het nodige om jezelf aan te bevelen. Ook een recruiter is daarvan op de hoogte en bekijkt een en ander door een kritische blik. Referenties maken het geheel dan ook objectiever. Het mooie aan dergelijke referenties is dat de recruiter zich gesterkt voelt in zijn keuze en de knoop sneller durft door te hakken.
Een opvallende CV maken en dat fenomeen ook nog eens maximaal uitputten? Dat kan. Wat dacht je bijvoorbeeld van het opnemen van citaten van klanten, opdrachtgevers of projectleden – al dan niet afkomstig vanaf jouw LinkedIn? Geef kort nog even aan wie ze zijn en waarom hun input relevant is. Wedden dat je zal opvallen?