Marketingmateriaal is er niet alleen om extra naamsbekendheid te genereren. Het hoofddoel is duidelijk: het marketingmateriaal moet potentiële klanten omzetten in hogere winstcijfers. Meer zelfs: uit iedere euro die we in marketing investeren, zou een veelvoud moeten volgen. Voor bedrijfsleiders is dat de logica zelve, voor marketeers is het vaak een extra stressfactor. Vooral een goede samenwerking met de verkoopafdeling blijkt cruciaal te zijn om het meeste te halen uit het marketingmateriaal. Natuurlijk moet die samenwerking ook in concrete acties worden omgezet.
Leg een verbindingslijn tussen marketing en sales
Opdat de marketing de verkoop efficiënt zal beïnvloeden, zal het ook de input van die afdeling nodig hebben. Laat verkopers maar eens vertellen welke argumenten zij op tafel gooien, wat werkt en wat niet werkt. Laat hen weergeven wat leeft bij de doelgroep en wat het momenteel goed doet. Die input is voor een marketeer belangrijk om het marketingmateriaal maximaal af te stemmen op de doelgroep. Denk hierbij eveneens aan connecties tussen de software opdat ook salesdata het marketingmateriaal kan beïnvloeden.
Zet marketing om in concrete acties
De samenwerking tussen marketing en sales kan je enkel stroomlijnen indien er ook voldoende gevolg aan de input wordt gegeven. Stel bijvoorbeeld dat alle verkopers aangeven dat klanten voornamelijk op zoek zijn naar duurzaamheid. Samen kunnen jullie op basis van die input een testproject opzetten. Zo kunnen de producten bijvoorbeeld voorzien worden van een duidelijk zichtbaar etiket met een opschrift als ‘Recyclebaar’ of ‘100% duurzaam hout’. Dit soort etiketten kan je al in beperkte oplagen bestellen bij Etikettenkoning en hoeven geen handenvol geld te kosten. In theorie zouden zij de verkoopcijfers positief moeten beïnvloeden.
Blijf meten en evalueren
De resultaten van het testproject zullen belangrijk zijn om de vervolgacties te bepalen. Daarom is het belangrijk dat de verkoopcijfers continu worden gemeten. Doen verkopers met producten die voorzien zijn van zo’n etiket het beter dan anderen? En hoe zit het met de verkoopcijfers van een jaar geleden? Blijken nog andere factoren een rol te spelen? Idealiter voeren we meteen ook verschillende testprojecten naast elkaar, waarbij we verschillende etiketten gebruiken.
Blijkt het project duidelijk voor betere resultaten te zorgen? Overweeg dan om het opschrift definitief op de verpakking te laten drukken. Ook hier zullen verschillende ontwerpen zich opdringen, waardoor eventueel een nieuw testproject zal volgen.
Conclusie: marketing is samenwerken, meten, analyseren en evolueren
Wil je het maximale halen uit jouw marketingmateriaal? Dan zal je moeten samenwerken met andere diensten. Zo kun je veel leren van de verkoopcijfers of input van de klantenservice, waardoor je zelf kunt innoveren en aanpassen. Testprojecten zullen in concrete data moeten resulteren, waarna je kan bijsturen. Maar bovenal: daar mag het niet bij blijven. Marketing is nu eenmaal een voortdurend proces, waardoor voorgaande acties zich logischerwijs telkens opnieuw zullen herhalen.