Home Tips Zakelijk afval: wat is het en waarom scheiden we het?

Zakelijk afval: wat is het en waarom scheiden we het?

214
DELEN
Zakelijk afval wat is het en waarom scheiden we het

Zakelijk afval scheiden doe je door materialen eruit te halen die voor hergebruik zijn. Een goede rolcontainer voor bijvoorbeeld papier, GFT, glas, plastic of restafval maakt al een groot verschil. Dit zorgt dat veel minder nieuwe grondstoffen nodig zijn. Die productie kan omlaag en dit spaart geld en energie. Het is overigens zo dat er ook nog wat restafval overblijft. Dit wordt verbrand. Hoe kleiner deze berg, hoe beter dat is voor het milieu. Op deze plek leer je hoe het scheiden van zakelijk afval een stuk gemakkelijker gaat met een slimme aanpak.

Zorg voor inzicht

Het is eerst slim om te ontdekken hoeveel zakelijk afval de onderneming produceert. Zo kan je ook gemakkelijker scheiden. De specialisten van Milieu Service Nederland kunnen je helpen. Inzicht in hoeveel papier, glas of plastic je hebt, kan zorgen voor een betere bewustwording. Zo ga je niet alleen beter scheiden. Ook zorg je dat de berg aan afval sterk verminderd kan worden. 

Afvalcontainers slim plaatsen

Een volgende stap is het nadenken over de plek waar je het afval het best kan inzamelen. Daar waar veel glas wordt achtergelaten, daar kan je natuurlijk het best je afvalcontainer ook plaatsen. Aan de andere kant loop je dan het risico dat alles door elkaar wordt gegooid op die plaats. Zet je de verschillende afvalcontainers voor de verschillende stromen op een centrale plaats? Dan kan dat helpen om het scheiden te verbeteren. Zeker wanneer je aangeeft wat waar moet met symbolen en kleuren. Dit maakt het voor alle medewerkers een stuk gemakkelijker om snel alles goed weg te gooien.

Afvalcontainers

Alles gezamenlijk inzamelen

Een andere manier om betere afvalscheiding op kantoor te verzorgen, is door niet langer voor persoonlijke afvalbakken onder de bureaus te zorgen. In plaats daarvan zorg je dat de medewerkers naar de centrale plek lopen. Ook op die manier voorkom je dat de verschillende stromen vervuild raken. Wat dus voor meer besparingen zorgt omdat alles gescheiden wordt afgevoerd. 

Werk met doelstellingen

Het is belangrijk om te blijven meten. Aan de hand daarvan kan je bijvoorbeeld een doelstelling opstellen. Je kan bijvoorbeeld een bepaalde afdeling uitdagen om in het komende kwartaal de hoeveelheid afval met 10% terug te dringen. Door dit bij te houden, is ook een ontwikkeling over een langere periode te zien. Dit geeft iedereen belangrijke inzichten. Hoe beter dit voor alle betrokkenen inzichtelijk wordt, hoe interessanter de doelstellingen ook worden. Leg daarbij ook de financiële voordelen van afval scheiden goed uit. Dit maakt dat er meer interesse ontstaat om hier het beste uit te halen. Iedereen binnen het bedrijf kan daar immers goed van profiteren.