Home Tips Workshop geven: 5 tips voor de perfecte voorbereiding

Workshop geven: 5 tips voor de perfecte voorbereiding

6
DELEN
Workshop geven

Workshops geven: sommige mensen zijn er ervaren in en weten precies wat ze moeten doen om er een succes van te maken, anderen kunnen zich er behoorlijk druk om maken. En dat is logisch, want je wilt geen modderfiguur slaan voor een groep. Maar als je uitgenodigd wordt om een workshop te geven en je hebt er nauwelijks tot geen ervaring in, dan is het handig om wat houvast te hebben wat betreft de voorbereiding die je moet treffen. Wij geven je daarom 5 tips voor de perfecte voorbereiding van een succesvolle workshop.

Zorg dat de techniek goed werkt

Laten we eerst een van de grote schrikbeelden behandelen: doe wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat de techniek niet faalt tijdens het geven van de workshop, want het is bovenal voor jouzelf erg storend als dingen niet lopen zoals je ze gepland had. Ga je gebruik maken van een beamer om een en ander visueel te maken, wat zeker aan te raden is, zorg dan dat je getest hebt dat alles werkt. Je laptop moet goed functioneren, en er moet een werkende verbinding met de beamer tot stand gebracht kunnen worden. Ook moet je een scherp beeld kunt projecteren. Heb je te maken met een kleinere ruimte waar er geen opties zijn om afstand te creëren tussen de beamer en het scherm, regel dan een short throw beamer. Deze heeft vaak al voldoende aan een afstand van een halve meter om voor goed beeld te zorgen.

Kies een onderwerp dat je ligt

Kies een onderwerp dat dichtbij je ligt, en heb je geen vrije keuze in onderwerp, probeer het dan persoonlijk te maken. Het is van levensbelang dat jij het gevoel hebt dat je een goed verhaal hebt om te vertellen en dat het stof is waar jij onbetwist het meeste van af weet van iedereen in de ruimte. Hoe comfortabeler je je voelt bij een onderwerp, hoe enthousiaster jouw presentatie zal worden. En dat komt over het publiek. Ook het delen van je persoonlijke ervaring kan hierbij helpen. Dat nodigt mensen uit om ook wat van zichzelf bloot te geven. Zorg dus voor een onderwerp waar je een levendige en interactieve presentatie over kunt houden.

Verken van tevoren de ruimte

Verken de ruimte waar je de workshop gaat houden. Dat is niet alleen belangrijk voor de eerder genoemde techniek, maar het geeft je wellicht ook ideeën voor hoe je de interactiviteit van je workshop moet invullen. Welke ruimte is er voor jou om je door de zaal te bewegen? Kun je communiceren met de mensen die achteraan zitten? Heb je attributen nodig, dan is het ook prettig om te weten waar deze het beste geplaatst kunnen worden om voor iedereen goed zichtbaar te zijn. Mentaal is het ook een goed idee om al kennisgemaakt te hebben met de ruimte voordat je je workshop gaat geven. Dat is één onbekende factor minder om je zenuwachtig over te maken.

Geven van een workshop

Houd het leerdoel in het oog

Vraag jezelf af wat jij of je opdrachtgever wil dat de deelnemers aan de workshop aan het einde geleerd moeten hebben. Dit is het doel waar jij naartoe moet werken. De elementen die daarbij nodig zijn moeten voldoende aandacht krijgen in je verhaal. Dat zijn ook de punten waarbij je feedback van de zaal moet vragen, om te bevestigen dat men deze stap begrepen heeft. Je wilt niet dat deelnemers achteraf onder elkaar smoezen dat ze er eigenlijk weinig van begrepen hebben, want dan heb je gefaald in je missie en zal je opdrachtgever je waarschijnlijk geen tweede keer uitnodigen.

Bouw pauzes in

Het mag voor jou wellicht gesneden koek zijn, maar de deelnemers van jouw workshop worden naar hun gevoel waarschijnlijk overladen met gegevens. Dat is vermoeiend en maakt het moeilijk om er langere tijd de concentratie bij te bewaren. Daarom is het belangrijk om pauzes in te gelasten. Wat voor een pauzes dat zijn, hangt af van de duur van de presentatie. Duurt deze een uur, dan is het zeker niet onverstandig om tussendoor een momentje rust in te bouwen voor mensen om een nieuwe kop koffie te halen. Maar bouw ook korte pauzes in tijdens het spreken. Zo geef je jezelf de tijd om op adem te komen, en de luisteraars te tijd om wat je zojuist gezegd hebt te verwerken. Zo maakt jouw verhaal ook meer indruk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here