Welkom in kikkerlandje Nederland, waar het vinden van goede medewerkers een heuse uitdaging is. Daarom richten steeds meer werkgevers zich op online recruitment. Ze kloppen aan bij een websitebouwer en ze vragen om een leuke recruitmentwebsite te bouwen. Maar is een recruitmentwebsite wel wat je zoekt of ben je op zoek naar een werkenbij-website? Wat is het verschil? En waarom is het geen goed idee om bij de eerste de beste websitebouwer aan te kloppen? We leggen het voor je uit.
Werkenbij-website
Een eerste optie is een zogeheten werkenbij site. Hierbij worden niet alleen alle beschikbare vacatures weergegeven, maar is het ook mogelijk om aan storytelling te doen. Werknemers vertellen dan waarom ze bij het bedrijf werken en wat dat voor hen betekent. Dergelijke persoonlijke verhalen helpen kandidaten te overtuigen. Tegelijkertijd geeft de website praktische informatie weer, bijvoorbeeld over het selectieproces, de groeimogelijkheden en de vereisten.
Een werkenbij-website is vooral interessant voor directe werkgevers die rechtstreeks met hun gewenste doelgroep communiceren. Zowel de HR-afdeling als marketeers kunnen ermee aan de slag, want de website staat je ook toe om een werkgeversmerk op te bouwen. Ter inspiratie: onder andere bol.com en Jumbo hebben een mooie werkenbij-website.
Recruitmentwebsite
Waar een werkenbij-website vooral interessant is voor directe werkgevers, zijn recruitment websites dan weer de ideale keus voor intermediairs. Denk dan voornamelijk aan detacheringsbureaus, wervingsbureaus, selectiebureaus enzovoort. De focus ligt hierbij veel meer op het binnenhalen van sollicitanten dan op het uitbouwen van een werkgeversmerk. De website is vaak conversiegericht en dat is logisch: het verdienmodel van een intermediair is volledig afhankelijk van de instroom.
Het belangrijkste is dat kandidaten vlot hun weg vinden naar vacatures en gemakkelijk hun gegevens achterlaten. Dit vergt specifieke wijsheden die niet elke websitebouwer in pacht heeft. Daarom is het raadzaam om een beroep te doen op een gespecialiseerde online strateeg. Onder andere het digitaal bureau Elephant kan je hiermee helpen.
Vacaturewebsite
Een vacaturewebsite is een website die commercieel wordt geëxploiteerd. Het is ontwikkeld door een ondernemer en het biedt andere bedrijven de mogelijkheid aan om er hun vacatures te plaatsen, veelal tegen betaling. Hoe het werkt, verschilt per aanbieder. Soms betaalt men per post, maar andere keren via een abonnement of een cost-per-clickmodel. Er zijn ook websites die louter draaien op advertentie-inkomsten.
In feite bestaan er twee soorten vacaturewebsites. Er zijn de echte jobboards die enkel vacatures tonen die rechtstreeks op de website zijn geplaatst. Een voorbeeld hiervan is Intermediair.nl. Daarnaast zijn er vertical search engines die geautomatiseerd vacatures inladen, zowel van jobboards als van recruitmentwebsites en werkenbij-websites. In beide gevallen is het doel identiek: geld verdienen.
Klinkt interessant? Dat is het ook, maar weet wel dat er in Nederland al zoveel van deze websites bestaan dat het moeilijk is om een voldoende groot marktaandeel te veroveren. Tenzij je specifiek op zoek bent naar pianospelende administratieve medewerkers met een Oezbeekse achtergrond die twaalf uur per week willen werken, was iemand je wellicht al voor. Enkel in heel specifieke niches kan het misschien nog, maar zelfs dan wordt het vaak heel moeilijk.
Waarvoor kies je?
Directe werkgevers kiezen in principe voor een werkenbij-website en rekruteerders voor een recruitmentwebsite. In principe, want in de praktijk is het natuurlijk genuanceerder. De bestaande vacaturewebsites kunnen namelijk interessant zijn voor zowel directe werkgevers als rekruteerders. Het kan een aanvulling zijn op hun eigen wervingskanalen of het kan zelfs hun enige wervingskanaal zijn.
Vooral als er niet vaak vacatures vrijkomen en als het gaat om een kleinschalige omgeving is adverteren op een vacaturewebsite een goed alternatief voor een werkenbij-website. Hetzelfde geldt bij een internationale groei, waarbij je snel een internationaal team moet samenstellen. Uiteraard kan het in dergelijke gevallen ook interessant zijn om gewoon een beroep te doen op een rekruteerder, want zo’n rekruteerder heeft meteen ook heel wat expertise in huis.