Home Beurzen Wereld van zakelijke betalingen verandert razendsnel

Wereld van zakelijke betalingen verandert razendsnel

146
DELEN
Cryptocurrency

Om als webshop tegenwoordig aantrekkelijk te blijven voor consumenten is het zaak om te blijven innoveren. De meest voor de hand liggende ontwikkelingen zijn natuurlijk een groot assortiment, goede service en aantrekkelijke prijzen. Echter is een ander aspect steeds belangrijker aan het worden en dat is de mate waarin een webshop de online betalingsmogelijkheden op orde heeft. Handelsplatformen waar je cryptocurrency kunt kopen, zoals Bitvavo.com, merken steeds meer vraag naar de acceptatie van cryptocurrencies en de werkelijke bijdrage aan het dagelijkse betalingsverkeer. Hoe ziet de wereld van zakelijke betalingen anno 2018 er eigenlijk uit?

Intreden van cryptocurrency

Er zijn een hoop ontwikkelingen aan de gang in de wereld van zakelijke betalingen, maar wat het meest teweeg heeft gebracht (en volgens kenners gaat brengen) is het intreden van cryptocurrencies. Dit zijn betaalmiddelen die plaats vinden op de blockchain en middels diverse verificaties uiteindelijk worden goedgekeurd. Er zijn veel ‘crypto enthousiasts’ en zij vinden het belangrijk dat er vanaf meet af aan betalingen op de blockchain worden verwerkt.
Het is op bijvoorbeeld Thuisbezorgd mogelijk om een bestelling te plaatsen waarbij wordt afgerekend met Bitcoin. Op dit moment wordt door veel platformen enkel nog de Bitcoin geaccepteerd. Dit heeft ermee te maken dat het de grootste cryptomunt is, maar de verwachting is dat er op termijn meerdere altcoins zullen volgen.
Een partij die Bitcoins en altcoins aanbiedt en het de consument eenvoudig maakt door iDeal betalingen te accepteren, handelsplatform Bitvavo, merkt dat consumenten (en Bitcoin liefhebbers) het handig vinden om te zien welke webshops en ondernemingen deze type betalingen accepteren. Door veel tegenspraak vanuit politiek oogpunt en terughoudendheid van webshophouders zijn er nog geen duidelijke overzichten van winkels die cryptocurrencies accepteren, maar dat is slechts een kwestie van geduld.

Onvolwassenheid

Een mogelijk gevaar van het accepteren van dit soort betaalmiddelen is dat de markt onvolwassen is. Er is geen regulering en dat maakt het voor ondernemers/webshop uitbaders minders interessant om deze vorm van betalen in de shop aan te bieden. Er is namelijk geen commissie of toezichthouders die een gereguleerde markt in de gaten houden. De AFM heeft haar handen hier al een tijd geleden vanaf getrokken en ziet crypto acceptatie pas zitten wanneer enige vorm van regulering wordt ingevoerd.

Verzadiging

Een belangrijke, zo niet de belangrijkste, ontwikkeling in de markt van de betalingsverwerkers is dat er bepaalde mate van verzadiging aan het optreden is. Er zijn een aantal grote spelers in de markt van betalingsverwerkers, waarvan Adyen Nederlands trots is, maar verder is er weinig ruimte voor concurrentie van startups.
Wat er wel voor kan zorgen dat er wat rumoer in de markt ontstaat is het toenemende aantal online bestellingen. In 2017 waren er ruim 49% meer bestellingen online tegen een groei van 23% van de uitgaven. Hieruit kan dus geconcludeerd worden dat er een stuk minder grote bestellingen geplaatst worden en het daarbij dus steeds eenvoudiger wordt om online een product of dienst af te nemen.
Na jaren zit er ook eindelijk wat beweging in de markt van boodschappen bezorgservices. Voorheen was het mogelijk om bij een aantal supermarktketens boodschappen te bestellen, maar het is lang niet zo eenvoudig als tegenwoordig. Bij partijen als Picnic, maar tegenwoordig ook Ahold, is het mogelijk om een boodschappenlijstje door te geven waarna de bestelling wordt ingepakt. Binnen het uur een bestelling in huis hebben is niet onwenselijk (afhankelijk van de stad, drukte en grootte van de bestelling) en dit daagt ook weer de concurrentie uit om wakker te worden.

Zonder Afterpay wordt het lastig

Het overgrote deel van alle online bestedingen worden direct afgerekend. Om het de consument nog eenvoudiger te maken is het mogelijk om na de bezorging van producten pas de portemonnee te trekken, ook wel Afterpay. Hiermee kan je de betaling uitstellen en hoeft er bij een eventuele retournatie niet te worden gewacht op de terugbetaling van de aanschafwaarde.
Een nadeel hiervan is dat het aantrekkelijker is om retourpakketten aan te melden aangezien er nog niets is afgeschreven. De kosten van retourzendingen zijn normaliter voor de verkopende partij en dit merken zij dan ook in het bedrijfsresultaat. Wanneer een webwinkel het echter niet op deze manier doet zullen concurrenten hen voorbij streven door het wel aan te bieden. Aanbieden van Afterpay haalt de barrière voor de consument om een product bij een relatief onbekende webshop te kopen dus weg, maar draagt voor de ondernemer wel bij aan een positief bedrijfsresultaat.

Eenvoud van het betaalproces

Consumenten krijgen steeds meer inspraak in de e-commerce wereld en dit heeft te maken met de groei die het heeft doorgemaakt de afgelopen jaren. De consument staat centraal in het volledige proces, van web ontwikkeling tot logistieke processen en van consumentenrechten tot de betaling van bestellingen. Dit laatste is de afgelopen jaar sterk ontwikkeld, maar het is zaak om te blijven innoveren. Niet alleen banken zullen hier een bijdrage aan moeten leveren, maar ook de ontwikkeling van de blockchain betalingen en Afterpay services zullen processen moeten blijven innoveren om bruikbaar en toegankelijk te worden en blijven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here