Home Administratie Welke meerwaarde bieden mobiele CRM-apps voor de moderne ondernemer?

Welke meerwaarde bieden mobiele CRM-apps voor de moderne ondernemer?

374
DELEN
crm app

Dat online CRM-software meerwaarde biedt in de optimalisering van de bedrijfsvoering, daar zijn de Nederlandse ondernemers inmiddels collectief van overtuigd. Maar uit onderzoek blijkt nu dat salesmedewerkers vijftien procent productiever worden (bron: Nucleus Research) en meer salesdoelstellingen behalen wanneer zij gebruikmaken van de mobiele versie van CRM-software. Helemaal onderweg en in de vakantieperiode is een mobiele versie van waarde. Tijd dus voor een review. Hoe zit het met de kwaliteit van de mobiele apps die nu en masse gratis beschikbaar worden gesteld door de softwareleveranciers? Waarin zit precies deze toegevoegde waarde?

De functionaliteiten in de webversies van diverse online CRM software vergelijken we met de functies in de mobiele app. Van tevoren werd verwacht dat de CRM apps uitgeklede versies zouden zijn met dezelfde functionaliteiten als de software, maar dat bleek onjuist. De meerwaarde van een mobiele app bleek hem dus niet alleen te zitten in gebruiksgemak en efficiency, maar ook in enkele handige extra functionaliteiten ten opzichte van de webversies van de software. Van welke functionaliteiten kan je als ondernemer profiteren wanneer je gebruikmaakt van de mobiele versie van je online CRM?

Slimme functionaliteiten van mobiele CRM-apps

1. Integratie van CRM en Google Maps. Na het selecteren van de klant kan je diens adres direct laten invoeren op Google Maps

2. Vanuit de mobiele app is het mogelijk een klant direct te bellen vanuit het CRM

3. Wanneer je een klant belt, wordt dit nummer vastgelegd in je CRM en is het direct mogelijk hier notities bij te maken

4. Urenregistratie terwijl je onderweg bent en met een ingebouwde start-stop timer maken het registreren van je uren nauwkeuriger en makkelijker

5. Snel en nauwkeurig registreren van nieuwe leads door directe invoer ter plaatse en minder invoervelden of zelfs automatisch inlezen van het visitekaartje. De lead kan zo direct worden meegenomen in de salesfunnel & marketing automation. Nu de lead nog ‘warm’ is, zijn de kansen op conversie veel hoger

6. De mogelijkheid direct in het CRM aantekeningen te maken tijdens een meeting

7. Activiteitsmeldingen die je hebt opgeslagen in je CRM komen direct binnen op je mobiel via de app. Zo ben jij voortaan altijd stipt op tijd

8. Ook offline je CRM kunnen bijwerken. De apps werken ook wanneer er geen wifi is. Handig tijdens vliegreizen, of wanneer je een beperkt mobiel data-abonnement hebt

9. Direct kunnen reageren op uitingen op social media, ook buiten kantoortijden. Heel belangrijk voor zowel de opvolging van leads, als het managen van het gewenste imago van je bedrijf

Verschil in kwaliteit CRM-apps

Bovengenoemde functionaliteiten vind je waarschijnlijk niet allemaal terug in jouw CRM-app. Bij het vergelijken van diverse CRM-apps bleek elk namelijk zo zijn eigen specialiteit te hebben. Ook werkten ze niet allemaal even efficiënt en handig. Sommigen synchroniseerden bijvoorbeeld langzaam met de webbased versie. Geen probleem wanneer je de enige bent die in het systeem werkt, maar het kan tot vervelende situaties leiden wanneer er met meerdere mensen tegelijk in het CRM wordt gewerkt. Niet beschikken over een Google Maps-integratie hoeft geen probleem te zijn voor een bedrijf dat veel op afstand werkt. Maar bestaat jouw bedrijf uit monteurs of consultants die steeds onderweg zijn, dan wordt het ineens een essentiële functie voor het realiseren van tijdswinst in jouw bedrijfsprocessen. Daarom is het verstandig wat tijd te steken in het uitzoeken van je online CRM software en bijbehorende CRM-app, om zo je perfect match te vinden.

Beste CRM apps

Gezien elke ondernemer en onderneming anders is, en dus andere behoeften heeft op het gebied van zijn CRM software en bijbehorende CRM-app, is er geen uitspraak te doen over welke mobiele app het beste is. Hier blijft dan ook het credo gelden: ‘practice makes perfect’. Gun jezelf een kijkje in de App Store of Google Play Store van je mobiele telefoon om te zien of er van jouw online tool een mobiele app beschikbaar is. Speel hier een weekje mee en vraag desgewenst ook eens een proefversie van een andere online tool aan. De meeste online tools bieden immers gratis proefperiodes, waarin je ook de mobiele app kan uitproberen. Alleen zo blijf jij up-to-date en kom jij erachter of jouw bedrijf ook kan profiteren van een mobiele CRM-app. Want je weet het maar nooit: wie weet is meer efficiëntie en effectiviteit maar één download van je verwijderd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here