Als ondernemer kun je er niet omheen. Social media is nodig om je merk bekender te maken en om je doelgroep beter te bereiken. Je concurrenten zijn er al mee bezig en ga je er niet in mee? Dan verlies je een hoop omzet! Weinig ondernemers weten welke kanalen voor welke doelgroep geschikt zijn en hoe je deze moet inzetten. Hier staan de beste kanalen voor jou op een rijtje:
1. Facebook
Facebook is verreweg het bekendste medium. Zeker voor ondernemers in een B2C markt kan je niet zonder! Facebook is ideaal dus om snel, veel bekendheid te genereren voor jouw merk. Facebook is erg toegankelijk voor gebruikers en geeft ze ook de mogelijkheid om jouw merk zowel liken als te volgen. Daarnaast ontwikkel je met dit kanaal ook de betrokkenheid met je publiek. Social Media is tweerichtingsverkeer waarin het erg makkelijk is om in gesprek te gaan met je klanten. Dit grote voordeel kan echter ook meteen een nadeel worden. Je publiek krijgt de kans om veel berichten te sturen. Zorg dat deze berichten niet onbeantwoord blijven! Zorg daarom ervoor dat je altijd bereikbaar bent om je berichten te beantwoorden. Zorg daarom dat je altijd genoeg data hebt. Bij verschillende Sim Only abonnementen kun je gemakkelijk je data verhogen. Plaats daarnaast geen externe links in je post, Facebook is gericht om op het platform te blijven posts met links naar bijvoorbeeld aanbiedingen doen het hier minder goed.
2. Linkedin
Richt jouw onderneming zich op de B2B markt? Focus je dan op LinkedIn. LinkedIn wordt gezien als het zakelijke facebook. Het publiek dat je hier vindt is gericht op werk, ontwikkeling en netwerken. Je komt makkelijk in contact met ondernemers waarmee jij zaken kunt doen. Daarnaast is een mooi medium om de ontwikkelingen van je bedrijf te delen. Mensen die geïnteresseerd zijn in de branche waarin jij opereert volgen je op de voet. Dit geeft jou de kans om je naamsbekendheid te vergroten! Een handige site voor meer informatie over Linkedin en andere social media kanalen is ttmcommunicatie.nl. Voor meer informatie kun je hier terecht!
3. Instagram
Visuele reclame is niet meer weg te denken. Als jij opereert in de kleding of modebranche gebruik dan net als je concurrenten Instagram. Zeker wanneer jij je richt op de doelgroep tot 30 jaar. Heb je een nieuwe collectie kleding of andere artikelen? Kijk dan of je in contact kan komen met micro influencers vanaf 2000 volgers. Voor een klein bedrag kunnen zij al je doelgroep bereiken.
4. YouTube
Met video’s toon je langere boodschappen aan je doelgroep. How-to video’s zijn razend populair en zorgen voor veel naamsbekendheid. Youtube heeft een groot publiek van alle leeftijden waarin de doelgroep gemakkelijk bereikt wordt door het algoritme. Het nadeel van Youtube is wel dan video’s maken veel tijd kost.
5. Twitter
Twitter is niet meer zo populair als dat het vroeger was, maar zeker niet minder effectief! Het blijft een ideaal kanaal voor bedrijven om korte, krachtige boodschappen te verspreiden. Zorg dat je boodschappen niet te lang zijn want twitter toont maar 280 karakters. Daarnaast is het belangrijk dat de tweets die je stuurt relevant zijn en opvallen. Het gebeurt snel dat jouw bericht verdwijnt in een berg massa tweets. Niemand vindt ze dan meer terug! Volg daarnaast ook accounts binnen je branche. Zo blijf je op de hoogte van alle ins en outs.
Deze kanalen helpen je op weg bij het implementeren van social media marketing. Houd in je achterhoofd welke doelgroep je wilt aanspraken en welke boodschap je wilt overbrengen. Veel plezier met het starten van verschillende mediums. Succes met ondernemen!