Er gelden heel wat regels met betrekking tot de werk- en rusttijden. Deze regels zijn ook van toepassing op vrachtwagenchauffeurs. Voor hen gelden er echter nog extra regels die het bijzonder complex maken. En dan moet er ook nog rekening worden gehouden met bijzondere situaties, bijvoorbeeld bij een zwangere chauffeuse. Knoeien is geen goed idee, want het gebruik van een tachograaf is net als de tachograaf uitlezen verplicht.
Algemene regels voor werk- en rusttijden
In de eerste plaats moeten werknemers en werkgevers de algemene regels omtrent werktijden en rusttijden respecteren. Over een periode van vier weken mag men gemiddeld 55 uur per week werken en over een periode van zestien weken mag men gemiddeld 48 uur per week werken. Daarnaast hebben werknemers een wettelijk recht op rust en gelden er speciale regels voor zwangere of pasbevallen vrouwen.
De werkgever mag een zwangere werkneemster namelijk niet zomaar verplichten tot nachtarbeid. Ook mag men tijdens de zwangerschap en tot zes maanden na de bevalling niet meer dan tien uur per dienst werken. In een periode van vier weken mag de werkneemster dan gemiddeld 50 uur per week werken. In een periode van zestien weken ligt de bovengrens vast op 45 uur per week. Verder heeft de werkneemster recht op extra pauzes en is onregelmatig werk en overwerk te voorkomen. Regelmatige werktijden en rusttijden zijn met andere woorden uiterst belangrijk. Dit valt vaak moeilijk te vereenzelvigen met de internationale carrière van de vrachtwagenchauffeuse. Eventueel moet er dan ook aangepast werk worden aangeboden.
Minimale rust- en rijtijden bij wegvervoer
Bij het wegtransport gelden er andere regels, die bovenop de klassieke arbeidstijdenregels komen. Dit vooral om het wegverkeer veilig te houden en werknemers te beschermen. Het gaat om een complexe set met regels. Zo mag een vrachtwagen- of busbestuurder maximaal 56 uur per week rijden, per twee weken maximaal 90 uur rijden en maximaal 9 uur per dag rijden, hoewel er voor twee dagen per week een uitzondering is en ze dan tot 10 uur per dag mogen rijden. Verder zijn er regels omtrent de minimale rusttijden en de maximale ononderbroken rijtijd. Op de website van de Rijksoverheid lees je hier meer over.
Nachtwerk als chauffeur
Daarbovenop komen nog regels met betrekking tot nachtwerk. Een chauffeur mag in zestien weken niet meer dan 43 keer in nachtdienst werken of mag in twee weken niet meer dan twintig uur tussen 00.00 en 06.00 uur werken. Deze regels gelden voor het vervoer van personen en goederen, met uitzondering van taxivervoer en een aantal soorten nachtwerk waarvoor er andere regels gelden. Dit is bijvoorbeeld het geval voor het vervoer van brood, het vervoer van bloembollen over de Nederlandse grens en het vervoer voor het onderhoud van de wegen en het spoor. Dan mogen er niet meer dan 52 nachtdiensten worden gepresteerd in zestien weken en mag men per twee weken niet meer dan 38 uur werken tussen 00.00 en 06.00 uur.
Verplichte tachograaf als handhavingsinstrument
Om te controleren of chauffeurs de rij- en rusttijden respecteren, is een tachograaf verplicht. Bij nieuwe bussen en vrachtwagens moet het om een digitale tachograaf gaan. Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de afgelegde afstand en de snelheid van het voertuig. Het is dan ook een belangrijk instrument bij de handhaving van bovenstaande regels. Meer informatie over de tachograaf en de rij- en rusttijden vind je op de pagina digitale tachograaf | Tachobyte en in de kennisbank op de website van Tachobyte.