Hoewel Facebook en Instagram nog steeds de social media markt domineren, zullen social media marketeers ook rekening moeten houden met de concurrenten van Facebook.
Zo horen en zien we steeds meer van Pinterest. Het delen van foto’s wordt steeds populairder en leidt ook tot online aankopen. Wat maakt Pinterest zo populair?
Wat is Pinterest en hoe werkt het?
Pinterest is voornamelijk een website voor het delen van afbeeldingen. Je kunt er zelf afbeeldingen posten maar ook afbeeldingen ‘pinnen’. Deze ‘pins’ zijn geuploade afbeeldingen van andere mensen, bedrijven of merken, die jij vervolgens kan opslaan in een van je ‘borden’. In deze borden staan alle pins. Zo kun je veel verschillende borden aanmaken op basis van onderwerp of thema. Je kunt ook andere borden volgen of pins van anderen delen. Pinterest is er voor particulier gebruik, maar Pinterest zakelijk gebruiken kan ook.
Meer traffic vanuit Pinterest
Een van de redenen wat Pinterest voor bedrijven populair maakt is omdat Pinterest is een goede manier om traffic naar je website te genereren. De pins bevatten namelijk vaak een link naar de pagina waar de afbeelding vandaan komt, of je kunt er in de beschrijving van je pin een link naar een blog bij zetten. Tegenwoordig kun je zelfs aangeven ín de afbeelding welke producten het zijn. Als je dan op een product in de afbeelding tikt ga je naar de webpagina van het betreffende product. Je kunt ook de afbeeldingen of pins koppelen aan je Facebookpagina zodat nieuwe posts of pins ook daar te zien zijn.
Pinterest populair voor verschillende branches
Men kijkt vaak op Pinterest om inspiratie op te doen. Denk maar aan mensen die net een nieuw huis hebben en op zoek zijn naar meubels en accessoires om hun huis aan te kleden. Open de app Pinterest en zoeken maar! Ook voor de modebranche is het interessant en kun je er alle laatste modetrends volgen. Of denk aan de reisbranche of voedingsindustrie. Voor alle branches waar inspiratie een belangrijke rol speelt is Pinterest een goed idee om in te zetten als marketingkanaal.
Pinterest gebruikers wereldwijd en in Nederland
Om aan te geven waarom Pinterest voor bedrijven populair is, is een gebruikersaantal van 291 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar, wereldwijd. Pinterest had in 2019 in Nederland maar liefst 3,5 miljoen gebruikers. Dat betekent dat het zomaar eens zou kunnen zijn dat een groot deel van jouw doelgroep op Pinterest actief is. Het feit dat het aantal gebruikers wereldwijd en Nederland zo groot is betekent bovendien dat Pinterest zeker internationale potentie heeft. De gebruikers zijn echter voornamelijk vrouwen, dus dat is iets om rekening mee te houden en wellicht dat je daar de content op aan kunt passen.
Adverteren op Pinterest
Wat Pinterest ook populair maakt is dat je tegenwoordig ook kunt adverteren. Bedrijven als IKEA, Karwei, Allerhande en grote modemerken maken er al gebruik van. Om te kunnen als bedrijf op Pinterest te adverteren moet je eerst een bedrijfsprofiel aanmaken. Vervolgens krijg je toegang tot de ‘Pinterest Ads Manager’, waar je campagnes kunt opzetten. Hier kun je je doelen, looptijd en budget instellen. Je kunt ook kiezen voor gesponsorde pins, videopins, app-pins en carrousels. Gesponsorde pins zijn standaard pins die zichtbaar zijn op de tijdlijn van je doelgroep. Videopins zijn clips die op andermans tijdlijn verschijnen. De gesponsorde app-pins maken het mogelijk om jouw app te promoten op Pinterest. Met gesponsorde carrousels kun je bijvoorbeeld meerdere producten in één pin laten zien.
Pinterest is voor veel bedrijven interessant, zeker als vrouwen een belangrijke doelgroep is voor je product. Het social media kanaal biedt tegenwoordig ook interessante advertentiemogelijkheden. Gezien het enorme aantal gebruikers wereldwijd en in Nederland is het zeker de moeite waard om je in zakelijk gebruik van Pinterest te verdiepen.