In onze eerdere artikelen hebben we het al gehad over SEO-optimalisatie (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Het zijn stuk voor stuk manieren om ervoor te zorgen dat meer mensen je website bezoeken. Het belang hiervan mag niet worden onderschat. Als één procent van je bezoekers een product koopt, is het logische gevolg dat meer bezoekers ook voor meer verkoop zorgt. Het volstaat echter niet om alleen op meer bezoekers te focussen. Je kan namelijk ook het conversiepercentage opschroeven. Dit doe je via CRO of Conversion Rate Optimization.
Betekenis van CRO
CRO of conversie optimalisatie is het optimaliseren van de conversie van je website. Het staat je toe om meer leads of klanten te halen uit hetzelfde aantal bezoekers. Hierbij staat de bezoeker centraal en wordt er alles aan gedaan om de kans te vergroten dat de bezoeker de gewenste actie onderneemt. Er zijn verschillende acties mogelijk. Hierbij maken experts veelal een onderscheid tussen de micro- en de macroconversies. De macroconversies zijn de primaire doelen van een website. Bij een webshop is dit bijvoorbeeld de verkoop. Het kan ook gaan om het aanvragen van een offerte of het achterlaten van de contactgegevens. De microconversies zijn de secundaire doelen, zoals het downloaden van een whitepaper of het aanmelden voor een nieuwsbrief.
Als we het over CRO hebben, dan gaat het in de praktijk over het verhogen van de conversieratio. Dit is de verhouding tussen het aantal orders en het totaal aantal sessies per pagina. Hoe hoog een goede conversieratio moet zijn, valt moeilijk te zeggen. Het is sterk afhankelijk van de sector waarin je je bevindt en wie je doelgroep is. Als je een grotere merkbekendheid hebt, mag je ook een hogere conversieratio ambiëren. Voor de meeste webshops ligt de conversieratio ergens tussen anderhalf en twee procent.
Hoe kan je de conversieratio verhogen?
Er zijn verschillende manieren om de conversieratio te verhogen en het is zeker geen exacte wetenschap. Soms kan het iets hoger plaatsen van een button, het toevoegen van een call to action of het wijzigen van een achtergrondkleur al effect hebben op de conversieratio. Vaak is het belangrijker om op zoek te gaan naar de knelpunten. Het aanbieden van verschillende betaalmethodes, het duidelijk communiceren over de beschikbaarheid van producten of het verwerken van klantbeoordelingen zal bijvoorbeeld een groter effect hebben.
Hoewel er talloze lijstjes met tips zijn en er al veel onderzoeken zijn verschenen, moet je heel goed weten wat er in het hoofd van de websitebezoeker omgaat. Hier kan je zelf onderzoek naar doen en je kan via A/B-tests nagaan wat al dan niet werkt. Er bestaan ook andere technieken, zoals een Hotjar Analyse of Check-Out Scans. Een beetje kennis van psychologie en het uitvoeren van tests en analyses zullen uitwijzen hoe je de conversieratio kan verhogen. Vaak zal ervaring en kennis het verschil maken. Daarom is het aan te raden om een beroep te doen op een CRO-expert. Hiervoor kan je onder meer terecht bij Aspen Digital.