Als ondernemer ben je vaak met allerlei ogenschijnlijk belangrijke randzaken bezig die verder vrij weinig met je core business te maken hebben. De belastingdienst, vergunningen of wetgeving, concurrentieanalyses en uiteraard facturatie. Voor veel van deze uitdagingen kun je hulp inschakelen. Denk aan de belastingadviseur of je accountant. Een ander uit dat rijtje is het merkenbureau. Onmisbaar, maar toch vaak vergeten. Hier lees je daarom wat een merkenbureau voor jou als ondernemer kan betekenen.
Je merk beschermen
De voornaamste reden om een merkbureau in te schakelen is om je merk, logo, bedrijfsnaam of andere bedrijfseigenschappen veilig te stellen. Net zoals dat een uitvinder zo snel mogelijk patent aanvraagt op zijn uitvinding, zou een ondernemer ook zo snel mogelijk een zogeheten registratie van zijn naam, merk en logo’s uit moeten voeren. Zonder deze registratie heb je namelijk weinig rechten met betrekking tot je merk en kan een ander hier zomaar gebruik van maken.
Werk uit handen nemen
Het is dus belangrijk om je merk te beschermen, maar daar heb je waarschijnlijk helemaal geen tijd voor. Hier komt de werkelijke kracht van een merkenbureau naar voren. Zij nemen dit vaak volledig uit jouw handen. Je hoeft dan simpelweg alleen aan te geven in welke landen je graag wilt ondernemen met je merk. Het bureau regelt dan jouw registratie en maakt het geheel voor je in orde. Zo kun je blijven werken aan je merk, zonder dat een ander hier afbreuk aan kan doen of de waarde kan doen afnemen.
Continue bescherming
Voor de zogeheten merkenregisters is het niet alleen zo dat je klaar bent na de registratie van jouw merk. Anderen kunnen nog altijd hun eigen merken registreren. De registers bekijken alle inschrijvingen individueel, maar vergelijken deze niet met reeds bestaande registraties. Je zult dus zelf actie moeten ondernemen indien er bijvoorbeeld een gelijkend merk wordt geregistreerd. Opnieuw helpt het merkenbureau je hierbij uit de brand. Zij bieden meestal beschermingsabonnementen aan, waarbij zij voor jou monitoren of er een gelijkend merk wordt geregistreerd. Is dat het geval? Dan helpen zij jou ook bij de stappen die je vervolgens kunt ondernemen.
Dat is wat een merkenbureau voor je kan betekenen
Een merkenbureau geeft jou als ondernemer dus een heleboel extra lucht, waardoor jij je kunt concentreren op het exploiteren van je merk en het uitbouwen van je onderneming. Klinkt dat goed? Ga dan eens op zoek naar een geschikt merkenbureau en registreer binnenkort jouw merk!