AMSTERDAM. Niets is vervelender dan je werk te hebben geleverd om vervolgens gelange tijd te moeten wachten op je betaling. Toch krijgen veel ZZP’ers, MKB’ers en andere bedrijven er mee te maken. Soms is er sprake van een vergissing, waarbij de debiteur is vergeten te betalen binnen de wettelijke betaaltermijn. Maar er zijn ook gevallen waarbij de debiteur niet kan betalen of zelfs weigert te betalen. Er achteraan bellen, mailen en schrijven is vaak een tijdrovende klus voor ondernemers en kan leiden tot een hoop frustratie. Gelukkig kun je ook een incassobureau in Amsterdam inschakelen om je misgelopen betalingen te incasseren. Maar wanneer is nu het geschikte moment om een incassobureau in te schakelen? Je leest het hieronder.
Overdenk
Openstaande facturen kunnen leiden tot een hoop frustratie. Immers moeten de eigen rekeningen ook betaald worden. Toch is het verstandig om niet direct de verhoudingen op scherp te zetten met de desbetreffende debiteur(en). Schakel je een incassobureau in, dan kan dit de relatie met je klant onder druk zetten. Immers wordt er ‘iemand van buitenaf’ ingeschakeld. Vaak betreft het gewoon een vergetelheid en is de kwestie daarmee opgelost. Mocht dit niet zo zijn, dan moet je ook de andere kant voor ogen houden. Zo moet je jezelf de vraag stellen of je wanbetalers in je klantenkring wilt houden.
Eerste stap
Betaalt de klant niet binnen de vooraf bepaalde termijn (30 dagen indien er geen betalingstermijn is onderhandeld), dan stuur je de klant een aanmaning om hem of haar aan de onbetaalde factuur te herinneren. Ter behoud van de klantrelatie is het verstandig om de klant zelf te contacteren, immers kan het gaan om een simpele vergissing of vergetelheid (zorg ook voor een bevestiging van ontvangst). Een tweede aanmaning is soms nodig om toch de betaling bij de klant te kunnen innen. Blijft de betaling na de aanmaning(en) echter alsnog uit, dan beschik je over de mogelijkheid om een incassobureau in de arm te nemen.
Tijdig inschakelen
Heb je je klant er (herhaaldelijk) aan herinnerd dat de factuur betaald dient te worden en blijft betaling alsnog uit? Dan is het een goed idee om een incassobureau in te schakelen. Wacht hier niet al te lang mee, immers kunnen openstaande vordering ook verjaren. Mocht dit gebeuren, dan kun je je geld niet opeisen. De wettelijke betalingstermijn bedraagt vijf jaar. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans is dat je betalings succesvol kunt laten incasseren.