Home Online Marketing Waaruit bestaat het ideale LinkedIn netwerk?

Waaruit bestaat het ideale LinkedIn netwerk?

3009
DELEN

Op ieder sociaal netwerk kun je je netwerk zo samenstellen zoals je zelf wilt. Je kunt mensen uitnodigen die je kent van vroeger, die je kent van je werk of misschien die je gewoon wilt leren kennen omdat de foto of het profiel je aanspreekt. Op LinkedIn is dit natuurlijk wel even iets anders. Dit is hét professionele netwerk en het is niet bedoeld voor grappen en grollen, in tegenstelling tot de meeste andere sociale netwerken. Maar wie horen er dan wel thuis in je LinkedIn netwerk?

Familie, vrienden en kennissen

Ongeveer 5% van je LinkedIn netwerk mag bestaan uit familie, vrienden en kennissen. Het is belangrijk om deze mensen bewust te kiezen. Het is namelijk niet de bedoeling dat deze mensen op een lollige manier gaan reageren op je posts en het is ook niet de bedoeling dat zij hun reacties gaan afsluiten met ‘xxx’. Dit zijn echt zaken voor Facebook en bijvoorbeeld Instagram. Op een professioneel netwerk als LinkedIn kan dit gewoonweg niet. Waarom heb je dan wel een paar familieleden, vrienden en / of kennissen nodig in je netwerk? Omdat dit de mensen zijn die jou het meest succes gunnen. Zij zullen jouw posts eerder delen met hun netwerk, waardoor jij je netwerk via hen makkelijker kunt uitbreiden.

Onbekenden die je interesseren

Het is op LinkedIn over het algemeen niet gewenst om zomaar mensen uit te gaan nodigen om te connecten. Toch is het wel aan te raden om ongeveer 10% van je LinkedIn netwerk te laten bestaan uit professionals die je nog niet kent. Hoe doe je dit dan? Dit is heel simpel. Je zoekt naar mensen waar jij in de toekomst wellicht iets voor kunt betekenen. Vervolgens stuur je hen een connectieverzoek met een persoonlijk bericht erbij. Vermeld wie je bent en waarom jij denkt dat het waardevol voor beide partijen kan zijn om te connecten. Dit vergroot de kans dat de ander jouw verzoek accepteert. Het is niet aan te raden om connectieverzoeken zonder persoonlijk bericht te versturen naar mensen die je nog niet kent.

Bekenden op het professionele vlak

De overige 85% van je LinkedIn netwerk moet bestaan uit mensen die je kent op het professionele vlak. Dit kunnen mensen zijn waar je mee samenwerkt of in het verleden eens mee hebt samengewerkt. Het kunnen collega’s zijn, klanten en prospects die je al eens hebt benadert. Uiteindelijk zijn dit allemaal mensen waar jij echt iets aan kunt hebben op LinkedIn. Het gaat immers allemaal om zaken doen en daar heb jij professionals voor nodig die je al kent, zodat zij jou ook iets gunnen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here