Home Tips Waarmee rekening houden bij thuiswerkende werknemers?

Waarmee rekening houden bij thuiswerkende werknemers?

602
DELEN
Waarmee rekening houden bij thuiswerkende werknemers

We kunnen inmiddels spreken over de tweede golf met corona. En de norm van thuiswerken wordt weer strenger ingesteld. Zodra de lockdownmaatregelen versoepelden, stonden velen te trappelen om weer naar kantoor te gaan. Anderen vonden het eigenlijk wel fijn, thuiswerken. Het opent een deur van mogelijkheden, maar het brengt ook verantwoordelijkheden mee voor de werkgever. Wat zijn je verplichtingen en hoe zorg je dat je werknemers op een gezonde manier productief aan het werk kunnen?

Plaatsonafhankelijke arbeid

In juli 2012 werd in het Arbeidsomstandighedenbesluit het begrip ‘thuiswerken’ omgedoopt tot ‘plaatsonafhankelijke arbeid’. Het gaat hier om arbeid die werknemers plaatsonafhankelijk verrichten voor een werkgever. Een werknemer kan dit thuis doen, maar in principe kan het ook in een café, bibliotheek of in de trein. Dit klinkt als een zorgeloze regeling voor werkgevers, maar het Burgerlijk Wetboek stelt in artikel 7:655 vast dat je als werkgever nog steeds verantwoordelijkheid draagt voor het werk dat de werknemer verricht en voor de werktuigen en hulpmiddelen die daarbij worden gebruikt. Natuurlijk zitten er wel grenzen aan deze zorgplicht. Je kunt als werkgever immers niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inrichting van een bibliotheek of internetcafé.

Werkgever draagt (bepaalde) kosten

Op een reguliere werkplek heeft de werkgever volgens artikel 44 van de Arbowet de verplichting de kosten voor het verzorgen van een veilige werkplek te dragen. Dit artikel is ook van kracht bij plaatsonafhankelijke arbeid. Wanneer je werknemer thuis al een goed ingericht kantoor heeft, hoef je daar niets aan bij te dragen. Als er nog iets aan schort, bijvoorbeeld goede verlichting, dan zul je hier als werkgever verandering in moeten brengen.

Communicatie en tips

Thuiswerkende werknemers

Communiceer met je werknemers over de mogelijkheden en regelingen, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Stel dat je werknemer geen goed internet heeft. Ga je hem helpen met internet vergelijken, zodat hij niet teveel op kosten wordt gejaagd? Krijgt je werknemer een vergoeding als hij een duurder abonnement moet nemen, waarmee hij een snellere verbinding heeft? Of vraag je je werknemer dan om terug te komen op kantoor of andere locatie op te zoeken, zoals een internetcafé? Geef je werknemers ook tips om productief te blijven. De meesten zullen namelijk niet gewend zijn om thuis te werken en het brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Zo zullen sommigen zich sneller afgeleid of duf voelen. Geef ze tips die hen helpen om in beweging te blijven. Denk bijvoorbeeld aan staand of lopend telefoneren, om de twee uur even pauze houden, ‘pendelen’ naar het werk door ’s morgens en/of ‘s avonds te gaan wandelen, fietsen of sporten, niet langer dan acht uur werken per dag, en meer van dat soort dingen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here