Home Blogs Waarde creëren dankzij lean manufacturing

Waarde creëren dankzij lean manufacturing

46
DELEN

Mensen en organisaties moeten zichzelf voortdurend heruitvinden. Ze moeten onophoudelijk geloven dat het beter kan en dit is dan ook de mindset waarvan men bij lean manufacturing vertrekt. De klant is hierbij een sturende factor. De klant bepaalt namelijk wat hij waardevol vindt en wat hij voor het eindresultaat wil betalen. En dan is het aan iedereen, van de productiemanager tot de klantendienstmedewerker, om zich daaraan aan te passen.

Wat is de lean-werkwijze?

De lean-werkwijze is een manier van werken waarbij men focust op de klant en waarbij waardecreatie centraal staat. Door de klant centraal te plaatsen, kan een organisatie met een minimale inspanning een maximale toegevoegde waarde creëren. Tegelijkertijd vermindert men de kosten en de doorlooptijden. Als het goed wordt uitgevoerd, kan men de winst, de betrokkenheid en de klanttevredenheid drastisch verbeteren.

Het ontstaan van de lean-werkwijze

Op Staan.nl lezen we dat Toyota, General Electric en Ford bij de eerste organisaties waren die deze werkwijze structureel doorvoerden. Vooral Toyota en de werkplaatschef Taiichi Ohno speelden een belangrijke rol bij het ontstaan van de lean-werkwijze. Taiichi wilde enkel nog bedrijfsprocessen die voor de klant nuttig zijn (lees: waarop de klant zit te wachten en waarvoor de klant wil betalen) en de rest ging op de schop.

Bij het productiesysteem zou men zo drie nadelige procesgevolgen elimineren: de muri (overbelasting), de muda (werk zonder toegevoegde waarde) en de mura (inconsistenties). Het legde Toyota geen windeieren, want het groeide snel uit tot een van de tien grootste bedrijven ter wereld. Later zijn deze methodes door talloze andere bedrijven overgenomen. Het inspireerde zelfs de overheid en de gezondheidszorg om zich anders te organiseren.

De vijf fasen op weg naar een slanke organisatie

Lean vereist een volledige andere zienswijze en is daarom niet zomaar van de ene dag op de andere te implementeren. Alleen al de mentaliteitsverandering moet stap voor stap worden doorgevoerd. Hoewel het vaak lean manufacturing wordt genoemd, is het meer dan gewoon een productiewerkwijze en treft het alle geledingen van een organisatie, van de productie tot finance control.

Hoe dan ook zijn er vijf fasen die een onderneming moet doorlopen om een maximale klantwaarde te realiseren en de verspilling te beperken: value, value stream, flow, pull en perfection. De value of de waarde, dat waar de klant voor wil betalen, ligt aan de basis. Vervolgens moeten de acties worden uitgevoerd om de klant een product of dienst te bieden met eigenschappen waar de klant voor wil betalen. Bij de tweede fase (value stream) worden deze acties in kaart gebracht. Nadien is het nodig om een flow te creëren en is het wachten op een signaal van de klant (pull). De klant zet het proces namelijk in gang. Ten slotte is het aan de organisatie om het proces steeds verder te perfectioneren.

In de praktijk wordt lean vaak in één adem met Six Sigma genoemd, maar dit zijn zeker geen synoniemen. Het zijn wel twee verbetermethoden die samen kunnen worden toegepast. Meer zelfs: Six Sigma kan een lean-organisatie zelfs versterken. Lean Six Sigma is dan ook een van de beste manieren om tot operational excellence te komen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here