Home HR Deze vragen moet je zeker stellen aan een sollicitant

Deze vragen moet je zeker stellen aan een sollicitant

888
DELEN

Voor topfuncties kan een sollicitatiegesprek tot een uur in beslag nemen, maar voor de meeste functies wordt het gesprek beperkt tot enkele minuten. Wel erg kort om een eerste beeld te krijgen van de sollicitant. In de praktijk wordt het eerste gesprek daarom ook beperkt tot een gesprek over het bedrijf, de sollicitant en de functie. Om het maximale te halen uit zo’n (kort) sollicitatiegesprek, mogen volgende goede sollicitatievragen niet ontbreken.

Intro: Kies voor een gemoedelijke sfeer

Natuurlijk beginnen we altijd met een introductie van het gesprek en trachten we de kandidaat gerust te stellen. Een gemoedelijke sfeer geeft een beter beeld over de sollicitant dan een stressvolle en onnatuurlijke situatie. Neem er gerust een koffie of een drankje bij, dat helpt alvast de gemoederen te bedaren. In deze introductiefase krijg je alvast een eerste indruk van de sollicitant. Daar is niets mis mee, maar laat het ook niet allesbepalend zijn.

Fase 1: Een sollicitatiegesprek afnemen start met informatie-uitwisseling

Het curriculum van de sollicitant had je voordien waarschijnlijk al mogen ontvangen en we mogen aannemen dat er ook al contact was per mail, telefoon of social media. Toch is een aanvangende informatie-uitwisseling belangrijk om tijdens het sollicitatiegesprek vragen af te stemmen. Meestal wordt de sollicitant de kans gelaten om zichzelf voor te stellen en krijgt de sollicitant de vraag wat hij al weet over het bedrijf. Toegegeven: vaak heeft de sollicitant al een elevator pitch op zak en geeft het antwoord weinig inzicht in de capaciteiten van de sollicitant, maar het kan een goede basis vormen voor de verdere gesprekken. Eventuele hiaten kan je dan ook zelf aanvullen en je kan extra informatie bieden aan de sollicitant. Een goed gesprek begint altijd met voldoende en correcte informatie. Wat je wel alvast kan afleiden: kan de sollicitant een sollicitatiegesprek voorbereiden en ook zelf het woord voeren. Magere informatie, maar niet geheel onbelangrijk.

Voorbeeldvragen: “Wat weet je over het bedrijf?”, “Hoe zou jouw beste vriend(in) jou beschrijven?”, …

Fase 2: Vragen stellen sollicitatie: belang van een goede voorbereiding

De tweede fase is vaak de belangrijkste. Onontbeerlijk aspecten zijn volgens mij minimaal het polsen naar de persoonlijkheid van de sollicitant, het invullen van hiaten op de cv en eventuele opgedane ervaringen of expertises. De vragen worden afgestemd in functie van de vacature en het is belangrijk om de sollicitant de kans te geven om jou te overtuigen dat hij of zij de geknipte kandidaat is voor de openstaande vacature. Onderstaande voorbeeldvragen zijn en blijven dan slechts voorbeelden en zullen verschillen op basis van het gezocht profiel en de in te vullen vacature.

Voorbeeldvragen persoonlijkheid: “Wat zijn je sterke punten?”, “Wat zijn je zwakke punten?”, “Hoe functioneer je in een team?”, “Waar zie jij jezelf over 5 jaar?” , “Wat is de belangrijkste katalysator van jouw succes?”,  …

Voorbeeldvragen ervaring en carrière: “Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?”, “Ik lees dat je twee jaar terug meewerkte aan een internationaal project, hoe ging je om met die internationale context?” , … 

Voorbeeldvragen m.b.t. specifieke functie: “Het gezochte profiel moet een echte teamspeler zijn. Hoe zou jij omgaan met een teamlid die te lange pauzes inlast?”, “Een klant is niet tevreden met het afgeleverde programma en wil niet betalen. Aan de telefoon uit hij zijn ongenoegen. Hoe ga je hiermee om en welke acties onderneem je?”,…

Kortom: in de tweede vragenfase pols je duidelijk naar de geschiktheid van de sollicitant. Het is altijd een tikkeltje algemeen blijven, maar toch proberen we onze vragen te focussen op praktische situaties waarbij de antwoorden ook effectief een meerwaarde zijn voor het nemen van een uiteindelijke beslissing. Ga uiteraard ook in op de antwoorden en stel bijvragen. Wanneer de sollicitant niet vlot tot een antwoord komt kan je even terughoudend afwachten, maar laat het gesprek ook niet aanmodderen. Herhaal eventueel je vraag, stel een nieuwe vraag of kies voor een verfijnend voorbeeld.

Fase 3: beantwoord vragen sollicitant

Heb je zelf voldoende informatie weten te vergaren? Geef de sollicitant dan ook de tijd om zelf vragen te stellen. Zie dit niet als een formaliteit, maar beantwoord de vragen grondig en heb ook voldoende aandacht voor de specificiteit van de vragen die de sollicitant stelt. Hieruit kan je onder andere informatie vergaren over het enthousiasme en de voorbereiding van de sollicitant.

Soms is een sollicitant terughoudend in deze fase. Terughoudendheid kan een probleem voor bepaalde profielen en dan kan je zeker jouw conclusies trekken, maar anderzijds hoeft dat lang niet altijd een belemmering te vormen. Zorg er dan ook voor dat je niet in deze valkuil stapt en, misschien onterecht, de terughoudende kandidaat meteen afwijst. Eventueel kan je deze fase ook gewoon omdraaien en de sollicitant zelf de vraag stellen: “Welke belangrijke vragen heb ik volgens jou niet gesteld?” of “Welke belangrijke informatie heb ik volgens jou nog niet gegeven?”. Dergelijke vragen triggeren de sollicitant om alsnog bijkomende informatie te vragen.

Afronden van het gesprek

Het is ook belangrijk om het gesprek altijd goed af te ronden. Wij raden bijvoorbeeld aan om al kort een analyse van het gesprek te maken en aan te halen wat goed en minder goed ging. Zelfs wanneer de sollicitant uiteindelijk niet wordt aangenomen, is transparantie belangrijk. Zo weet de sollicitant ook meteen waarom hij of zij niet werd aangenomen en hoe hij of zij zich in de toekomst op andere sollicitatiegesprekken kan voorbereiden. Uiteraard is een dankwoordje en een vriendelijke handdruk altijd op zijn plaats.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here