Home Marketing Voordelen van influencer marketing

Voordelen van influencer marketing

149
DELEN

Influencers… je ziet het steeds vaker. Merken die bekende Nederlanders inzetten voor hun merk, als brand ambassador.Het heet ook wel influencer marketing. En het werkt. En waarom werkt het? Hieronder zullen we in gaan op de voordelen van het inzetten van influencers.

Wat is een influencer?

De betekenis van influencer komt van ‘to influence’, ofwel beïnvloeden. Een influencer is een persoon, vaak een bekend persoon die een merk representeert en daarmee de doelgroep beïnvloedt. Vaak zie je al scrollend en swipend op Facebook of Instagram filmpjes of foto’s voorbij komen van bekende Nederlanders die een merk aanbevelen. Denk aan Kim Kardashian die het merk Tommy Hilfiger representeert, Natalie Portman voor het make-up merk Dior of Brits-Jamaicaanse voetballer Raheem Sterling als gezicht van Nike. Influencers ook mensen zijn die bijvoorbeeld op Instagram veel volgers hebben. Zo zie je dat kledingmerken hier vaak gebruik van maken. Zo proberen ze leuk uitziende dames met veel volgers te bereiken aan wie ze vragen of ze hun kleding willen dragen, in ruil voor hoge kortingen. Of denk aan een arts die een bepaald dieet aanprijst. Influencer marketing is eigenlijk een subtiele manier van een product of merk in de markt zetten. Influencer is zelfs een beroep geworden en er zijn zelfs vacatures voor. Je kunt een influencer ook inhuren. Het is wel van belang dat het betrouwbare influencers zijn.

Geloofwaardiger met influencer marketing

Een voordeel van het inzetten van een influencer is dat je geloofwaardiger overkomt. Een influencer wordt het gezicht van een merk en identificeert zich er ook echt mee. Hij of zij staat daadwerkelijk achter de kernwaarden van een merk of product. Daarom moet een influencer ook representatief zijn voor het merk en doelgroep. Het positieve gevolg is dat consumenten zich verbonden gaan voelen aan de influencer en luisteren heel graag naar de mening van deze persoon. Geloofwaardigheid is dus een belangrijk voordeel van het inzetten van een influencer.

Meer naamsbekendheid met influencer marketing

Door het inhuren van een influencer kun je meer naamsbekendheid genereren. Het wordt steeds lastiger om naamsbekendheid te krijgen via de traditionele kanalen omdat de concurrentie steeds groter wordt. Een influencer kan veel sneller een groot aantal volgers bereiken.

Een beter imago met een influencer

Doordat een influencer een stijlicoon of expert is, kan het je merk de juiste uitstraling geven die je graag wilt. Je krijgt dus niet alleen meer naamsbekendheid, maar je merk krijgt ook een beter imago. De consument gaat de influencer uiteindelijk associëren met je merk. Omdat het vaak mensen zijn die de consument inspireert is het inhuren van een influencer goed voor het imago en het verbeteren van je online reputatie.

Een influencer kan dus op veel vlakken voordelen bieden voor een merk of product. Zo zijn naamsbekendheid en een beter imago positieve gevolgen van het inzetten van een influencer. Kun je het je al voorstellen, Christiano Ronaldo of Doutzen Kroes die jouw merk in de markt zet?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here