Home Online Marketing Voordelen en nadelen van Google Performance Max

Voordelen en nadelen van Google Performance Max

375
DELEN
Voordelen en nadelen van Google Performance Max

Met Google Performance Max heeft Google een langverwachte weg ingeslagen. Een weg waarin het vooral draait om AI, machine learning en veel data. Hierbij geef je veel uit handen aan Google, een techbedrijf dat zijn technologie inzet om je budget optimaal te benutten. De Performance Max-campagnes van Google bieden nieuwe kansen, omdat adverteerders hun conversies kunnen verhogen door hun advertenties met slechts één campagne direct op meerdere platforms binnen het Google-netwerk te laten plaatsen. Google laat het lijken alsof het alles voor je regelt, maar zo eenvoudig is het in de praktijk zeker niet.

Automatisering biedt vele voordelen

Google promoot Performance Max-campagnes als een manier om adverteerders te helpen bij het bereiken van betere resultaten. Het online bereik vergroten en meer conversies behalen is het doel. Het middel: automatisering inzetten als een ultieme oplossing voor bedrijven om aan de steeds sneller veranderende behoeften van consumenten te voldoen. Dit betekent dat bedrijven geen aanpassingen hoeven te maken aan campagnes om dergelijke veranderingen op te vangen. In de plaats daarvan zal automatisering je helpen om die aanpassingen te maken, bijvoorbeeld in je biedingen. In 2020 begon Google met het testen van de eerste versie van het Performance Max-systeem en intussen is het volledig operationeel.

De Performance Max-campagnes bieden een uitstekende oplossing voor adverteerders die extra conversies willen behalen. Het helpt je conversies te verhogen en nieuwe klanten te vinden. Op deze manier kunnen adverteerders efficiënter en doelgerichter advertentiecampagnes opzetten en draaiende houden. Daarbij kan je je doelgroep gericht bereiken met relevante content. Met Performance Max heb je met andere woorden alles in huis wat je nodig hebt om meer resultaat te behalen met minder inspanningen.

Automatisering biedt vele voordelen

Nadelen van Performance Max-campagnes

Performance Max is een krachtig platform om je online marketing te verbeteren, maar dit brengt ook beperkingen mee. Zo leg je wel veel verantwoordelijkheid in de handen van algoritmes en van een bedrijf met een monopolistische greep op de markt. Veel gaat goed, maar als je niet oplet maakt Google bijvoorbeeld automatisch in elkaar geknutselde video’s die vooral tenenkrommend werken. Het is belangrijk om alert te blijven op wat Google automatiseert en het heft in eigen handen te nemen waar nodig.

Naast een verlies aan controle hebben critici het ook over mogelijke effecten op de merkreputatie en een risico op verlies. Deze nadelen hebben altijd te maken met een slecht beheer van de nieuwe mogelijkheden. Het blijft dus belangrijk om de campagnes te optimaliseren en om op de juiste manier aan de knoppen te blijven draaien die je nog in handen hebt. Dan geniet je vooral van de voordelen.

Optimaliseren en bijsturen om nadelen weg te werken

Er zijn gelukkig verschillende manieren om Performance Max-campagnes te optimaliseren. Dat begint bij jezelf: definieer duidelijke en realistische doelen en richt de campagnes daarop in. Zorg er daarnaast voor dat je je doelgroep kent en gebruik die kennis als je aan de knoppen zit. Zo kan je Google de juiste signalen geven over kenmerken van je doelgroep, zoals interesses, demografie en de woorden die zij gebruiken om online te zoeken. Ook kan je seizoensgebonden aanpassingen maken en kan je bijvoorbeeld je merkzoekwoorden bewaken door een campagne in het zoeknetwerk met deze zoekwoorden in te stellen. Maak gebruik van de vele tools, maar durf ook te testen, te experimenteren en te verbeteren.

Na het onderzoeken van de verschillende aspecten van Performance Max kan worden geconcludeerd dat de voordelen ervan goed opwegen tegen de nadelen. Het blijft wel belangrijk om ook zelf de handen uit de mouwen te steken en om niet louter te vertrouwen op algoritmes. Dat betekent meteen ook dat de marketeer nog niet hoeft te vrezen voor zijn baan.