VoIP telefonie, een goede oplossing voor ieder bedrijf. Het bespaart zowel tijd als geld. Met VoIP telefonie kom je bovendien professioneel over aangezien je altijd goed bereikbaar bent via jouw zakelijke telefoonnummer. Wat houdt VoIP telefonie precies in en wat heb je er voor nodig? Hieronder gaan we erop in.
Wat is VoIP telefonie?
VoIP betekent Voice Over IP, ofwel spraak over een IP verbinding. Vaak gaat het hier om IP via een internetverbinding. Je hebt waarschijnlijk al een internetverbinding en je gebruikt ook telefonie via deze internetverbinding. Het enige wat je nodig hebt is een VoIP-account, ofwel registratie op een platform. Wanneer er naar jouw (bedrijfs)nummer gebeld wordt, herkent het platform jouw VoIP telefoon. Je kunt ook doorschakelen naar andere mobiele of vaste nummers. Hiervoor is een belplan nodig.
Voordelen van een VoIP telefonie
Er zijn veel voordelen van VoIP telefonie. Met VoIP telefonie ben je vrij in waar en wanneer je werkt. Ga je vanuit huis werken? Dan gaat de telefonie met jou mee. Zo ben je altijd goed te bereiken. VoIP telefonie heeft bovendien ook veel functionaliteiten. Je kunt een oproep af laten gaan op één of meer VoIP telefoons en vervolgens door laten schakelen naar je mobiele nummer of voicemail. Je kunt tevens je VoIP telefoon uitbreiden met allerlei opties. Zo heb je diverse keuzemenu’s, wachtrijen, openingstijden enzovoort. Ook heb je inzicht in gespreksstatistieken.
Wat is er nodig voor VoIP telefonie?
Goede internetverbinding
Voor VoIP telefonie heb je allereerst voldoende bandbreedte nodig. Je belt via een internetverbinding, dus je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat de kwaliteit van je telefoonverbinding afhangt van je internetverbinding. Een telefoongesprek vraagt een bandbreedte van ongeveer 100 kbps. Als je wilt weten hoeveel bandbreedte je nodig hebt moet je rekening houden met het aantal gesprekken dat je tegelijkertijd voert en het
internetverbruik binnen jouw bedrijf.
Zakelijk telefoonnummer en toestel
Ook moet je een zakelijk telefoonnummer hebben en een VoIP toestel. Hier is vaak bij aanbieders ruime keuze in. Als je met je zakelijke telefoonnummer een lokale uitstraling wilt kun je ervoor kiezen om het netnummer voor je telefoonnummer ervoor te zetten. Wil je een landelijke uitstraling? Ga dan voor een 085- of 088-nummer.
VoIP abonnement
Daarnaast heb je een abonnement nodig om VoIP telefonie te kunnen gebruiken. Welk abonnement geschikt is hangt af van jouw wensen. Als er bijvoorbeeld veel wordt gebeld in jouw bedrijf kun je bij aanbieders kiezen voor een onbeperkt bellen pakket. Er zijn ook pakketten waarbij een VoIP telefoon al inbegrepen is. Wanneer je wilt dat iedere medewerker via een eigen (mobiele) nummer bereikbaar is heeft iedereen een eigen account en pakket nodig.
VoIP telefonie is heel handig voor in je bedrijf als je professioneel over wilt komen. Je bent altijd goed bereikbaar via je zakelijke telefoonnummer. Het biedt veel voordelen, zoals doorschakelen naar andere mobiele of vaste nummers. VoIP telefonie is onmisbaar in ieder bedrijf.