Begin dit jaar kwam de New York Times met een opmerkelijk onderzoek naar buiten. Beroemdheden, politici en atleten: allen zouden ze volgers kopen om zo populairder te lijken op social media. Voor marketeers moest het ergste dan nog komen: ook influencers zouden er zich op grote schaal aan bezondigen. De waarde van zo’n influencer neemt dan al snel af: wat zeggen volgers nog als zij eigenlijk niks meer of minder zijn dan bots en valse accounts? Natuurlijk zijn lang niet alle influencers in hetzelfde bedje ziek. Maar hoe onderscheid je dan de betrouwbare influencers van hun fake concullega’s? Wij geven alvast vijf tips mee die moeten helpen bij het herkennen van een betrouwbare influencer.
# 1. Focus op engagement
De betrokkenheid van de volgers schenkt ons meer informatie dan hun aantal. Bovendien doet een beperkte betrokkenheid automatisch vraagtekens oproepen. Tienduizenden of zelfs honderdduizenden followers maar na een bericht volgen slechts een tiental likes? Dan kan je inderdaad aannemen dat de followers onnatuurlijk ontstonden. Zij zouden immers enkel blijven volgen indien ze een vorm met affiniteit hadden met de influencer. In de praktijk moet je, afhankelijk van het aantal followers, toch volgende minimale engagementspercentages nastreven:
- 500 – 1.000 followers: > 10 %;
- 000 – 50.000 followers: 8 à 9 %;
- 000 – 100.000 followers: 6 à 7 %;
- 000 – 1.000.000 followers: 4 à 5 %;
- > 1.000.000 followers: 3 à 4 %.
# 2. Check de volgers
Uiteraard kan je ook zelf even grasduinen tussen de volgers van de influencer. Dat is overigens ook een aanrader om na te gaan of de influencer wel over het gewenste bereik beschikt. Zie je vele rare namen, profielen zonder foto’s of volgers die allemaal afkomstig zijn van verre landen waar de influencer helemaal geen affiniteit mee heeft? Dan kan je aannemen dat de volgers gekocht zijn. Is dat niet het geval? Dan stel je je ineens maar beter de vraag of de influencer met dat bereik nog wel interessant is voor jouw marketinginspanning.
# 3. Monitor de groei
Rekening houdende met het eventueel bereiken van een verzadigingspunt, is een normale followers growth rate gelegen tussen de 2 en 5 %. Wie tussen 0 en 2 % scoort, doet het over het algemeen niet zo goed. De besten van de klas zullen dan weer percentages tot boven 7,5% kunnen voorleggen. Bij gekochte influencers zullen deze percentages vaak hoger liggen. Bovendien zullen ze een gek verloop kennen: enkele dagen groeipercentages tot 200% om nadien weer terug te zakken naar 0,5%. Dat klinkt inderdaad niet echt betrouwbaar. Er bestaan overigens verschillende online tools om de groei online te monitoren. Onder andere SocialBlade wordt door online marketeers vaak gebruikt als snelle online check.
# 4. Analyseer de engagement
Focussen op engagement is belangrijk, maar ook hier zal kwaliteit primeren ten opzichte van kwantiteit. Er bestaan immers ook heel wat comment pods. Die commentaren worden dan ‘geschreven’ door een algoritme en hebben geen kwaliteit. Ga dus ook de commentaren zelf na: staan ze boordevol emoji, anderstalige reacties of reacties van slechts enkele woorden? Dan moet je je ook daar vragen bij stellen.
# 5. Vraag een doelgroepanalyse
Een goede influencer (of het marketingbureau waar men mee samenwerkt) heeft inzicht in zijn of haar followers. Van een influencer mag je rapporten verwachten waarin leeftijden, geslachten, talen en woonplaatsen statistisch uit de doeken worden gedaan. Niet alleen zijn die gegevens belangrijk voor het nagaan van de relevantie voor de eigen marketingcampagne, bovendien kunnen ook zij een teken vormen van de betrouwbaarheid van de influencer. Een influencer met fake followers uit Pakistan zal je dan snel opmerken. Of je krijgt uiteraard geen enkel rapport in te zien. Ook dan trek je maar beter jouw conclusies.