Home Blogs Vijf mogelijkheden voor het meten van de ROI van offline campagnes

Vijf mogelijkheden voor het meten van de ROI van offline campagnes

73
DELEN

Online marketingbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Ze hebben dan ook een groot aantal voordelen. Het feit dat hun ROI zo eenvoudig te meten is, is daar slechts een enkel voorbeeld van. Hoewel de ROI van offline advertentiecampagnes veel moeilijker te meten is, bestaan er toch een aantal methoden die het tegendeel bewijzen. Bovendien zijn hun meetresultaten de laatste jaren veel nauwkeuriger geworden en wordt de interactie tussen offline en online marketing steeds duidelijker. Maar hoe kan je de ROI van offline marketing nu meten? Hieronder vind je vijf mogelijke manieren om de ROI van offline campagnes te meten.

Gebruik een aparte domeinnaam

Indien je offline marketing gebruikt om een online medium zoals een website te promoten, is het meten van de ROI vrij eenvoudig. Hier gebruik je gewoon een aparte domeinnaam die dan verwijst naar een individuele landingspagina op jouw website. Zo zou een kaasfabrikant met offline folders de website ‘gratiskaas.nl’ kunnen promoten, waarbij het in feite gaat om een doorverwijzing naar een landingspagina. De ROI van het verkeer dat naar die landingspagina surft, kan dan eenvoudig gemeten worden.

Offline couponcodes voor online webshops

Indien je over een webshop beschikt, kan je ook offline couponcodes in de advertenties verwerken. Op die manier kan je de ROI van de offline campagne heel eenvoudig meten. Wel moet je er steeds op letten dat de offline couponcodes niet een eigen online leven gaan leiden. Idealiter kies je ervoor om iedere folder van een eigen unieke (en eenmalig te gebruiken) couponcode te voorzien. De druk- en ontwikkelingskosten van de offline campagne zullen inderdaad veel hoger zijn, maar op die manier voorkom je een verlies aan inkomsten én zal de bekomen ROI van de offline campagne een stuk accurater zijn.

Voorzie producten van een QR-code

Indien je ook producten op de markt brengt, is de verpakking een ideaal middel om de offline campagnes vorm te geven. Ook de verpakking kan de verkoop immers helpen stimuleren. In de praktijk kan je de verpakking voorzien van een couponcode of van een naar een landingspagina doorverwijzende QR-code. Hoeveel mensen de verpakking grondig bestuderen, zal je nooit weten. Hoeveel mensen actie ondernemen na het bekijken ervan? Dat valt dan wel eenvoudig na te gaan.

Gemiddelde cijfers raadplegen

Lang niet alle winkels beschikken over een eigen webshop. Indien je de cijfers van de offline winkel kent, hoeft dat voor de ROI probleem te zijn. Zo kan de ROI gedeeltelijk ook nagegaan worden door de omzetcijfers, de verkoopcijfers van een (groep van) product(en) of het aantal winkelbezoekers te vergelijken met de gemiddelde waarden in een periode waarin geen offline advertentiecampagne liep. De vergelijking loopt een stuk moeilijker omdat ook andere factoren zoals de weersomstandigheden een rol spelen. Toch zal het een handige indicator zijn om het bestaan van een positieve ROI al dan niet aan te tonen.

Vraag het gewoon!

Bij een enkele offline campagne lukt het misschien nog wel om tendensen met elkaar te vergelijken maar bij omnichannel marketing wordt dat een stuk moeilijker. Televisieboodschappen, folders, sociale media: bezoekers en klanten lijken via talloze wegen te verschijnen.

Indien ze zich uiteindelijk aanmelden of een product bestellen, kan je hen echter gewoon vragen hoe ze de onderneming leerden kennen. De praktijk leert ons dat klanten eerlijk op die vraag antwoorden indien het ook snel kan gebeuren. Selectievakjes zijn logischerwijs een aanrader. Uiteraard kan ook ‘zoekmachine’ aan die keuze toegevoegd worden opdat de verkregen cijfers vergeleken kunnen worden met de beschikbare online ROI-cijfers: zo kan je meteen ook de foutenmarge van deze meetmethode bepalen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here