Het is altijd een grote kostenpost: reclame. Er wordt jaarlijks bakken met geld uitgegeven voor goede reclame en vaak zorgt zo’n bedrag voor het drukken van de winst. Toch is het mogelijk om geld te besparen op reclame, zonder dat het daadwerkelijk klanten kost. Elke slimme ondernemer kan zijn eigen reclame doen, daar zijn wij van overtuigd. Hier behandelen we vijf manieren hoe jij geld kan besparen op de pr van je bedrijf .
Zelf doen kost minder poen
Het is goed om eens te kijken naar hoeveel tijd het zou kosten als je de promotie van jouw product of dienst zelf gaat doen. Natuurlijk is dat iets waar niet iedere ondernemer op zit te wachten, maar als je een klein bedrijf hebt, is het al gauw een goede manier om de kosten te drukken. Het maken van reclame is ook zeker niet altijd leuk. Toch zal het zeker een kik geven als er aan het einde van het jaar meer euro’s over blijven op je bedrijfsrekening die je vervolgens weer kan investeren.
Netwerken is net werken
Begin vooral met het leggen van nieuwe contacten: overal waar je gaat, is het handig om je visitekaartje bij je te hebben. Ga naar de borrels van verenigingen die graag ondernemers bij elkaar brengen of ga met een kraam of stand naar een beurs of markt. Het is al gauw erg leuk om naar dit soort evenementen te gaan en je bestand met klanten kan er flink van groeien. Je kunt zowel e-mail adressen van potentiële klanten vragen of je eigen visitekaartje met website aan hen geven.
Gebruik prullaria
Het klinkt misschien wat goedkoop, maar er zit wel gewoon kracht in het uitdelen van pr-prullaria. Je kunt petten, pennen, kladblokken, rollen pepermunt, sleutelhangers en nog veel meer andere spulletjes laten maken met jouw logo en website erop: mensen zullen een pen nog lange tijd gebruiken en telkens terugdenken aan een ontmoeting met jou op de markt, of een leuk gesprek op een borrel. Ook een visitekaartje is altijd belangrijk om bij je te hebben.
Maak je website zelf
Een van de sferen waar je het meeste geld kan besparen, is het maken van je eigen website. Dat is tegenwoordig helemaal niet moeilijk meer: een domeinnaam en een abonnement bij een online programmaatje waar je websites makkelijk vormgeeft kosten bijna niets. Misschien ben je er een aantal dagen mee bezig en het bijhouden zal ook één of een paar dagen in de maand kosten. Als dat je echter duizenden euro’s scheelt, dan is dat al gauw mooi meegenomen, toch?
Online marketing
Een online marketing project is net zoiets: je kunt er flink op besparen als je het zelf doet. Hier komt echter wel een voorwaarde dat je ongeveer weet wat je moet doen. Je kunt je website teksten aanpassen, zodat het voldoet aan de laatste SEO-eisen (de juiste sleutelwoorden zodat de zoekmachine jouw pagina vaker laat zien). Ook is het handig als jij je een beetje inleest in SEA, adverteren van zoekwoorden in zoekmachines. De handige tool van Google Adwords, zal voor velen vanzelfsprekend zijn. Maar er zijn ook bedrijven die het voor weinig geld voor je zullen doen: tijd is toch geld.
Besparen is mogelijk
Kortom, het is belangrijk om voor jezelf na te gaan of het lucratief is om iets zelf te doen, of dat het goedkoper is om iets uit te besteden. Elke ondernemer zal voor zichzelf andere keuzes maken.