Brand ambassadorship kennen we allemaal wel. Toch wordt het zelden in de praktijk ingezet. Zij die het wel doen, zijn bovendien vaak grote internationale spelers. Dat is een spijtige zaak want ook kleine ondernemingen kunnen brand ambassadors in hun marketingmix gebruiken. Klanten aan het merk binden blijkt vaak centraal te staan, terwijl we maar al te vaak vergeten om diezelfde trotse klanten het merk te laten ondersteunen. Hoe je ook als kleinere onderneming brand ambassadors kan inzetten? Niet de grote budgetten maar vooral een vleugje creativiteit blijkt cruciaal te zijn. Volgende vijf inspirerende ideeën kunnen dan ook een eerste stap vormen tot een nieuw marketingsucces. Waar mogelijk halen we een geslaagd praktijkvoorbeeld aan. Geslaagd zijn ze sowieso, want ook wij spreken erover.
# 1. Kies eens voor een ‘easter egg’
Wanneer je producten verkoopt, vooral indien het gaat om consumentenproducten, is het altijd eenvoudiger om brand ambassadors tot actie op te roepen. Easter eggs geven het alvast een geinig tintje. Zo’n easter egg heeft zijn verborgen karakter met een paasei gemeen. Aanvankelijk zagen we ze verschijnen in computerspelletjes, maar ze kunnen ook elders worden ingezet. Als een tevreden klant ze opmerkt, gaat hij er vast over spreken of tweeten. Natuurlijk moet de easter egg niet alleen geinig zijn maar ook aansluiten bij het concept.
Een recent en geslaagd voorbeeld vinden we bij de Jeep Renegade. Onder het 4×4 knopje is daar bijvoorbeeld een subtiele uitlijning te zijn en een klein kruisje. Alhoewel velen het aanvankelijk niet konden plaatsen, bleek het te gaan om een topografische kaart. Die geheime kaart gaf een locatie in het Amerikaanse Moab (Utah). Die locatie is intussen uitgegroeid tot het Walhalla voor Jeepchauffeurs. We hoeven vast niet te zeggen dat er sindsdien heel wat trotse eigenaars op die locatie een leuk kiekje schoten en dat deelden via sociale media? Misschien toch ook maar een easter egg verwerken in jouw product? Als je het goed aanpakt, kan het vast op heel wat aandacht rekenen.
# 2. Laat de klant speciaal voelen
Een klant is ‘slechts een klant. Een ambassadeur is zoveel meer. Om klanten tot brand ambassadors om te zetten, moeten we hen dan ook vaak een steuntje in de rug bieden. Dat kan ook door hen speciaal te laten voelen. Denk bijvoorbeeld aan een leuk verjaardagskaartje of een certificaat na hun zoveelste order. Bij Coolblue versturen ze bijvoorbeeld al langer handgeschreven verjaardagskaartjes. Diezelfde kaartjes, steeds met een typisch humoristische stijl in het achterhoofd (zie zeker ook # 5.), worden naarstig gedeeld via sociale media.
# 3. Verstuur eens enkele samples
Kom je met een nieuw product op de markt? Dan kan het leuk zijn om trouwe klanten vooraf extra nieuwsgierig te maken. Een handgeschreven kaartje (zie # 2.) maakt het helemaal af. Om de kostprijs ervan te beperken kan je het versturen van de samples beperken tot specifieke doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan klanten die het afgelopen jaar minimaal drie parfums bestelden. Geef je hen er meteen een kortingsbon bovenop? Dan laat je hen extra speciaal voelen. Zo zie je maar: de verschillende ideeën kunnen ook gewoon hand in hand gaan.
# 4. Creëer een community
Ambassadors worden pas echt actief wanneer ze zich in een trouw netwerk bevinden. Door de trouwste klanten met elkaar in contact te laten komen, verstevig je het fundament van het merk. Dat kan bijvoorbeeld al door gewoon een leuke Facebookgroep op te richten waar leuke nieuwtjes gedeeld worden en discussies gevoerd kunnen worden. De (goedkoop) verworven informatie kan bovendien eenvoudig ingezet worden om de klanttevredenheid te peilen en eventuele inspanningen bij te sturen. Mag het wat meer zijn? Dan kan er natuurlijk ook een exclusief event georganiseerd worden. Indien je het goed aanpakt, krijg je er heel wat media-aandacht bovenop. Denk maar aan die keer dat Samson en Gert hun belofte nakwamen en liters limonade en honderd kilo chocolade uitdeelden – uiteraard naar hun gelijkklinkende belofte uit een van hun eerste liedjes.
# 5. Vertolk een identiteit
Een merk uitbouwen vergt natuurlijk altijd een eerste fundament. In dat fundament neem je een bepaalde identiteit aan. Doe je dat heel origineel, dan kan je daar nog jaren op voortbouwen. Ook de communicatie kan die identiteit vertolken. Niet alleen zullen screenshots wel eens gedeeld worden, bovendien zorg je ook voor extra herkenbaarheid. Zo kreeg het Pools-Belgische Mobile Vikings ooit zijn naam omwille van hun tegenstrevend karakter en de lage prijzen voor mobiele data. Intussen spreken ze al hun klanten ook zelf als Vikingen aan en poseren ze graag met hun gehoornde helmen. Alhoewel geschiedkundigen daar waarschijnlijk van gruwelen, staan de klanten graag met hen op de foto. Wanneer ze die foto’s bovendien ook publiceren op Instagram, volgen de hartjes al snel. Natuurlijk kan je gerust nog een stapje verder gaan. Wat denk je bijvoorbeeld van correspondentie dat je origamigewijs tot een historisch foute Vikinghelm kan omplooien?
Loop ook jij warm met enkele leuke ideeën? Laat het ons vooral niét weten maar pak er in alle creativiteit mee uit bij jouw leukste klanten.