Home Online Marketing Verkopen op Amazon: de voordelen

Verkopen op Amazon: de voordelen

1244
DELEN

Amazon wordt steeds populairder. Maar wat betekent het als je gaat adverteren op Amazon en welke kansen biedt het? Hieronder gaan we in op verschillende typen Amazon advertenties en hoe je adverteren op Amazon succesvol kunt maken. Geef jouw marketing een extra boost met Amazon!

Wat betekent adverteren op Amazon?

We kennen allemaal bol.com, Coolblue en Ebay. Amazon is net zo’n platform. In korte tijd is Amazon een wereldwijd bekend platform geworden, waar ze inmiddels in bijna heel Europa maar ook de Verenigde Staten gebruik van maken. Amazon kan voor jou een platform zijn waar je reclame kunt maken en waarmee je zichtbaarheid kunt creëren.

Hoe gaat het in zijn werk? Een consument typt iets in de zoekbalk en vervolgens verschijnen er producten. De zoekresultaten betreft zowel organisch als gesponsord. Wanneer er bij staat ‘gesponsord’, dan weet je dat het betaalde advertenties zijn. Het werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als Google Ads. Amazon biedt net als Google advertentieplekken via een veiling. Je kunt zoektermen instellen en daar een CPC op zetten. Met reclame maken op Amazon kun je uitvinden hoe jouw product in de markt ligt, of er interesse is en hoe de marges zijn.

Kansen buitenlandse markt

Via advertenties op Amazon kun je erachter komen of jouw product het ook goed zou doen op de buitenlandse markt. Wanneer de marketing voor jouw product op Amazon goed verloopt voor bijvoorbeeld Duitsland, dan kun je stellen dat er zeker interesse is onder Duitsers voor jouw product. Wie weet is het interessant om uit te breiden naar Duitsland?

Verschillende typen Amazon advertenties

Het voordeel van marketing via Amazon is dat ze veel verschillende typen advertenties hebben. Amazon biedt ‘sponsored product ads’, ‘headline search’ en ‘product display ads’. De advertenties zijn vaak zichtbaar boven de zoekresultaten, maar het komt ook voor dat ze eronder staan. Sponsored product ads zijn advertenties die vergelijkbaar zijn met Google Shopping advertenties. Net als Google Ads kun je kiezen voor exacte zoektermen, brede zoektermen en zinsdeeltermen. Als je op de advertentie klikt kom je op de specifieke productpagina op Amazon. Bij headline search wordt je advertentie getoond als banner boven alle zoekresultaten. Binnen de banner kun je drie of meer producten laten zien. Valt lekker op dus! Product display ads verschijnen random op Amazon pagina’s met vergelijkbare producten en reageren dus niet per se op zoektermen. Ook dit is weer vergelijkbaar met Google Display. Je kunt ook interesses aangeven bij je advertenties, zodat de advertenties getoond wordt aan mensen die overeenkomen met deze interesses.

Hoe maak je Amazon adverteren succesvol?

Om succesvol te zijn met Amazon marketing moet je allereerst goede productcontent hebben. Het is belangrijk dat de bezoeker relevante content te zien krijgt wanneer ze op jouw advertentie klikken. Een tweede tip: verzamel zo veel mogelijk productreviews. Dit heeft invloed op zowel de ranking van je advertenties als de aankoopbeslissing van de consument. Hoe meer positieve reviews, hoe eerder een consument je product zal kopen. Ga jezelf maar na, als er helemaal geen reviews staan of er staan veel negatieve reviews tussen, koop jij het dan? Waarschijnlijk niet. Daarnaast zou je verschillende typen adverties kunnen vergelijken om te kijken welke het beste scoort. Tot slot, maak gebruik van de bid optimizer die voor jou de juiste biedingen instelt zodat jij meer kans maakt op het winnen van de veilingen.

Overtuigd? Begin zeker met adverteren op Amazon. Het biedt veel kansen en niet geschoten is altijd mis. Bovendien, hoe langer je actief bent op Amazon, hoe eerder jouw advertenties bovenaan zullen verschijnen. Des te meer reden om niet te wachten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here