Vorig jaar, in 2019, is er veel veranderd bij Google. Er kwamen veel updates en als het gaat om linkbuilding was het een bewogen jaar. 2020 kan echter een net zo spannend jaar worden voor de linkbuilding wereld.
Nieuwe regels
In september vorig jaar veranderde Google de ‘no follow’ regels. Kort gezegd zijn er nu twee nieuwe mogelijkheden bijgekomen als je een link wil markeren. Een gesponsorde link krijgt een ‘sponsored’ tag, en user generated content krijgt een ‘ugc’ tag. Deze verandering kan ervoor zorgen dat er veel gaat veranderen als het op linkbuilding aankomt.
Op dit moment beginnen de eerste links met de hiervoor genoemde tags te verschijnen. Veel platforms stellen ze ook in voor historische links. Aan de ene kant zorgt dit er wellicht voor dat bestaande linkprofielen hun waarde verliezen, en aan de andere kant kan het lastiger worden om ‘do follow’ links te krijgen vanuit content. Dit roept vragen op bij mensen. Behouden bestaande linkprofielen hun waarde, of worden ze gedevalueerd? Zeker voor partijen die aan internationale linkbuilding doen kan dit van invloed zijn. Word je beloond of juist bestraft als je je links wel of niet met de nieuwe tags markeert? En zijn persberichten die door bedrijven gestuurd worden ook user generated content, en wordt een ‘ugc’ tag dan alsnog beloond?
Het hangt allemaal af van hoe streng Google deze regels nu na gaat leven en handhaven. De vorige Google E-A-T update liet al zien dat platformen ongeveer de helft van hun traffic verloren op het moment dat ze een lage E-A-T factor hadden, en dat had dus grote impact. Worden de nieuwe regels net zo streng nageleefd, heeft dat dus wel degelijk grote gevolgen. Het inkopen van teksten en het bouwen van ‘do follow’ links middels PR wordt dan waarschijnlijk een stuk lastiger. Ook omdat deze beide technieken overal veel gebruikt worden, kan het dit jaar al problemen opleveren.
Bestraft
Naast de nieuwe regels, gebeuren er bij Google ook andere dingen. Tijdens de afgelopen periode heeft Google een aantal handmatige penalty’s uitgedeeld aan bloggers in het Verenigd Koninkrijk. Het ging om uitgaande links. Gaat Google dit voortaan vaker doen? Dit moet goed in de gaten gehouden worden, want hier moet rekening mee gehouden worden tijdens het opbouwen van een linkprofiel. Tot nu toe lijkt het erop dat dit niet het geval is en dat Google alleen een soort waarschuwing wilde geven. De kans op een penalty is klein en ook dan heeft het niet een groot gevolg voor jouw website, inkomende links kunnen alleen minder waard worden.
Links met waarde

Wij verwachten dat de focus dit jaar vooral gaat liggen op het genereren van links vanuit waarde. Denk bijvoorbeeld aan waarde uit onderzoek data of interviews. Ook wordt on-site content veel belangrijker om meer links te verkrijgen. Het onderscheiden en verkrijgen van grote aantallen backlinks is dan ook nog steeds belangrijk, maar wordt lastiger. Vooral voor kleinere organisaties wordt het een uitdaging.
Is dit dan allemaal vervelend en onprettig? Er zit ook een positieve kant aan. Kwalitatieve backlinks kunnen ook een belangrijke rol spelen bij het verkrijgen van een hogere E-A-T factor. Bijvoorbeeld door outbound trust links toe te voegen aan je content, of door trust links toe te voegen aan extern geplaatste content. Ook kun je links genereren vanuit overheid- of onderwijsorganisaties en brancheorganisaties. Op deze manieren verhoog je autoriteit.