In de huidige maatschappij is de consument gewend dat zijn of haar vragen online worden beantwoord. Zie je een woord die je niet kent? Het antwoord is zo gevonden als je zoekt op bijvoorbeeld Google. Deze behoefte geldt ook wanneer er iets aangekocht gaat worden. De consument leest graag eerst een review over een product en/of de verkoper voordat hij overgaat tot aankopen. Hier liggen dus kansen voor iedere ondernemer. Wij geven enkele tips om om te gaan met online reviews.
Online reviews
Een online reviews is niet meer dan een beoordeling over een product, dienst of bedrijf welke online wordt geplaatst. Wanneer een consument twijfelt om een aankoop te doen, kan een positieve review hem overtuigen. Als ondernemer kun je niet steeds aan je klanten vragen wat zij van je vinden. Maar als je je dienstverlening wilt verbeteren is deze informatie wel belangrijk. Online reviews zijn daarbij ideale bronnen van de mening van de klanten.
Help potentiële klanten
Online reviews zijn een vorm van moderne acquisitie. Je kunt namelijk zelf aan je klanten vragen om een recensie over je bedrijf te plaatsen. Het helpt potentiële klanten namelijk over de streep. Want van de klanten die nog nooit wat bij je hebben gekocht zal meer dan de helft je bedrijfsnaam googelen. Één van de eerste dingen die zij over je zien zijn de reviews.
Leer van de feedback
De meeste ondernemers zijn tegen op online reviews omdat er ook negatieve berichten kunnen worden geplaatst. Toch biedt een negatief bericht over je bedrijf ook kansen. Ten eerste heb je de kans om je dienstverlening aan te passen op basis van het commentaar van een consument. Daarnaast krijg je de kans om een klant met een vervelende ervaring, aan te spreken en eventueel uit te leggen wat jouw kant van het verhaal is.
Blijf altijd positief en professioneel
Vaak wordt er door bedrijven niet gereageerd op negatieve recensies. Maar dit is juist een kans om te laten zien dat je ook deze klanten serieus neemt. Blijf wel altijd positief en professioneel. Ga geen discussie aan in een review omgeving. Het beste werkt om je te verontschuldigen aan de klant omdat hij of zij een vervelend gevoel heeft. Vervolgens kun vragen wat de klant anders wilt. Zo snel het vervelend wordt, kun je nog vragen of de klant met je wilt bellen zodat je in een normaal gesprek het e.e.a. kunt herstellen. Dit klinkt als veel gedoe, maar het laat andere klanten zien dat je kritiek ook serieus neemt.
Aantal reviews is belangrijk
Iedere ondernemer weet dat mond-op-mond reclame het meest waardevol is. In een sociale omgeving is het belangrijk wat een ander ergens van vindt. Omdat één online recensie voor een potentiële klant niet genoeg is, heb je er meerdere nodig. Want als men elkaar niet kent is de mening van velen belangrijk. Vraag gerust aan je klanten om een review achter te laten zodat je er voldoende hebt om nieuwe klanten van je product of dienst te overtuigen.
Maak gebruik van recensie platforms
Er zijn verschillende platforms die zich bezighouden met onafhankelijke recensie mogelijkheden. Dit geeft de klant een betrouwbaar gevoel omdat je als ondernemer geen review kunt verwijderen. Bovendien zijn er per branche recensie platforms actief die voor jou en je doelgroep relevant kunnen zijn. Overigens is de meest relevante mogelijkheid de review in Google zoekresultaten. Dit is voor de meeste mensen de eerste indruk van jouw bedrijf.
Door veel ondernemers wordt niets gedaan met online reviews. Het kost namelijk tijd en er kunnen negatieve dingen over je worden gezegd. Maar het is een gratis marketingmiddel om potentiële klanten over de streep te helpen. En een mogelijkheid om je dienstverlening te leren kennen en verbeteren.