Home Online Marketing Tips om jouw online reputatie te verbeteren dankzij Sociale Media

Tips om jouw online reputatie te verbeteren dankzij Sociale Media

2479
DELEN
Online reputatie verbeteren

Jouw doelgroep aanspreken en jouw online aanwezigheid (met andere woorden: online reputatie) verbeteren met sociale media marketing is van vitaal belang voor elk bedrijf. Waarom?

Het kan moeilijk zijn om jouw doelpubliek tot uw website aan te trekken. Aan de slag gaan, vooral zonder enige kennis en ervaring omtrent sociale media marketing, kan ook tijdrovend zijn. Ik heb een paar tips bedacht die jou zullen helpen om jouw online aanwezigheid te verbeteren.

Wat is social listening/online reputation management?

Jouw doelgroep is reclame ondertussen gewoon. Eigenlijk zijn ze er zelfs immuun voor geworden. Wat jaren geleden werkte, doet het vandaag niet meer. Om deze reden is ‘social listening’ nu één van de belangrijkste marketingpraktijken.

‘social listening’ IS het volgen en observeren van online gesprekken door het luisteren naar feedback, vragen en reacties

De hedendaagse generatie gebruikt niet enkel internet; we zijn constant online. We gaan op verschillende sociale platformen om onze ups and downs te delen. Concreet betekent ‘social listening’ het volgen en observeren van online gesprekken, door het luisteren naar feedback, vragen en reacties – kortom, alles wat relevant is voor jouw bedrijf. Social listening moet niet beperkt worden tot jouw merk. Het gaat over het analyseren van wat mensen zeggen, en daar op gepaste wijze op reageren.

Waarom is social listening belangrijk voor uw bedrijf?

Er zijn oneindig veel redenen waarom online reputatiemanagement belangrijk is. Hieronder worden de drie belangrijkste opgesomd:

  • Klantenservice: Door aandacht te besteden aan wat klanten (op sociale media) zeggen over jouw merk, kan je snel inspringen indien nodig.
  • Feedback krijgen: Social listening kan ook helpen om feedback te krijgen over jouw producten en diensten. Wat vinden de mensen (niet) leuk? Welke functies zouden zij toevoegen?
  • Leads genereren: We willen allemaal leads, right? Social listening kan hierbij helpen door het herkennen van wat jouw doelgroep van u verwacht, wat de vraag is …

Als je nog maar weinig ervaring hebt met social listening, kan het een ontmoedigende taak zijn om van start te gaan. Hierna volgen de belangrijkste stappen.

1. Bepaal jouw doelen

Sociaal luisteren is een veelzijdig proces dat zich richt op wat je het meest nodig hebt. Om te beginnen, start met een doel. Eerder heb ik jou al een paar redenen gegeven waarom sociaal luisteren belangrijk is.

Maar hoe belangrijk is het voor jouw bedrijf? Promoot je jouw merk, jouw producten of een bepaalde functie? Of misschien wil je in contact komen met bestaande klanten en dagelijks nieuwe relaties aangaan met potentiële klanten? Ontdekken wat klanten leuk en niet leuk vinden bij jouw concurrenten, om dan jouw marketingstrategie te verbeteren?

Dat alles en nog meer ligt binnen jouw bereik, zolang je jouw prioriteit vaststelt. Voordat je begint met sociaal luisteren, moet je jouw doelen bepalen – wat nodig is voor jouw merk om te groeien, om transparante en effectieve communicatie na te streven, het primaire doel van jouw acties kan niet worden overschaduwd door de overbelasting aan informatie die zeker zal optreden.

Hier is een snelle checklist van wat je nodig hebt als je jouw doelen hebt omschreven:

  • De naam van jouw eigen merk. Dit geldt ook voor jouw merknaam als het verkeerd gespeld is, als er extra ruimte is toegevoegd en als het geen ruimte heeft.
  • Namen van jouw concurrenten. Ook hier gaat het om spelfouten, extra ruimte en zonder ruimte.
  • Aangrenzende merkbegrippen: Sleutelbegrippen die jouw klanten naast jouw merk gebruiken wanneer ze berichten plaatsen op sociale media.
  • Industriële modewoorden.
  • Zinnen of trefwoorden.
  • Hashtags.

2. Reageer snel en wees beschikbaar

Op sociale media telt elke minuut of seconde. Als je jouw online reputatiemanagement serieus wilt nemen, moet je dit aanpassen en bijhouden. Voor sommige merken is een snelle reactie niet alleen een kwestie van gemak. Het is vaak cruciaal voor de veiligheid van hun merkimago. Een tijdige reactie is van essentieel belang.

Volgens een onderzoek van Edison Research verwacht 42% van de consumenten die contact opnemen met een merk een reactie binnen 60 minuten, 32% verwacht zelfs een reactie binnen 30 minuten! Mensen zijn onder de indruk als merken snel reageren. Als jouw publiek ziet dat je reactie snel is, komen ze niet alleen bij jou aan, maar vertrouwen ze jou ook. In feite zullen ze zelfs hun ervaring delen met hun vrienden.

Door te laten zien dat je alles in de gaten houdt, toon je jouw alertheid en geef je aan dat jouw gebruikers op jou kunnen rekenen als ze jou nodig hebben

Wees ook altijd beschikbaar voor jouw prospects. Bouw geen publiek op die je binnen enkele dagen of weken kan kwijtraken doordat ze geen toegang hebben tot nieuwe content. Loyale volgers met consistente updates bedanken is daarom een must om jouw online aanwezigheid als authority leader te vestigen. Wees ook consistent met het plaatsen van blogberichten. Maak een redactiekalender en post elke week op bepaalde dagen waardevolle content.

Let op: dit vereist uiteraard een aanzienlijke inzet, werken in het weekend en mogelijk verder dan de standaard 9-to-5. De inspanning zal echter zeker vruchten afwerpen en kan meer dan een miljoen euro reclamecampagne waard zijn.

3. Invloedsfactoren identificeren

Met sociaal luisteren kan je niet alleen de meest actieve, maar ook de meest invloedrijke mensen in jouw branche identificeren. De tools voor sociaal luisteren en online reputatiebeheer laten jou zien waar en hoe vaak de opinieleiders hun gedachten delen. Bovendien zal je in staat zijn om hun bereik te zien.

Met sociale luisterhulpmiddelen kan je ook precies de rang van een deskundige bepalen waarmee je te maken hebt. Het is belangrijk om te weten dat niet alleen degenen met meer dan 100.000 volgers jouw aandacht waard zijn. Denk er eens over na. Een samenwerking met een lokale expert die effectief een bepaalde doelgroep bereikt, kan wederzijdse voordelen opleveren (soms zelfs groter dan bij het werken met een bekende influencer). Mensen vertrouwen op de getuigenissen van hun vrienden, maar ook op opinieleiders.

4. Volg gesprekken over je concurrenten

Als je geen aandacht besteedt aan wat jouw publiek zegt, geef je essentiële informatie aan jouw concurrenten. Want luisteren naar wat anderen over jou of jouw niche zeggen is gewoon niet genoeg. Je moet ook weten wat mensen zeggen over de concurrentie. Er is geen betere bron van informatie dan te leren welke functies van het product van jouw concurrent goed werkt (dan kan je ook denken aan de invoering van iets dergelijks) en waar er het meest over geklaagd wordt (zodat je als een ridder op zijn wit paard deze persoon in nood kan helpen).

Alles wat je nodig hebt is sociaal luisteren, snelheid, een beetje enthousiasme en een dosis creativiteit.

Sommige bedrijven herkennen het belang van omgevingsobservaties. Geloof me; één enkele actie kan veel meer doen dan het werven van een nieuwe klant alleen. Het kan iedereen over je laten praten. Begin na te gaan wat mensen zeggen, hoe jouw concurrenten reageren, wat ze op internet doen… in principe alle informatie die jou inzicht geeft.

5. Luister en verwerk

Zo eenvoudig en zo cruciaal! Er is een onderzoek over het achterliggende potentieel betreffende het luisteren naar de prospect. Killer content marketing en sociale media overwinningen vereisen meer luisteren dan praten (er is te veel “blabla” online). Het eerste dat bij sociale media marketing in het oog springt, is jouw inhoud, of “marketingboodschap”, naar buiten brengen. Je wilt een consistente ‘social media presence’ creëren, maar dit is slechts de helft van de strijd! Je moet leren luisteren en absorberen. Een goede manier om dit te doen is om de commentaarsectie van uw blogberichten te lezen. Lees ook de blogberichten van jouw concurrenten om te zien wat hun volgers zeggen. Luister waar mensen het over hebben en bepaal hoe jij oplossingen voor hun problemen kan bieden. Het kennen van de pijnpunten van jouw publiek zal jou het inzicht geven dat je nodig hebt om jouw geloofwaardigheid te versterken.

Mensen zijn voortdurend op zoek naar antwoorden en advies over hun toekomstige aankoop. In plaats van een fortuin uit te geven aan dure reclame, kun je ook luisteren naar wat zij te zeggen hebben. Start met luisteren en reageren. Als je dat niet doet, laat je potentiële leads op tafel liggen voor jouw concurrenten.

6. Zorg voor kwalitatieve inhoud

Dit is misschien wel de meest belangrijkste regel. Sociale media marketing gaat niet alleen over promotie. Besteed geen tijd en geld aan het bereiken van jouw doelgroep zonder rekening te houden met de kwaliteit van jouw merk. Dit stopt onmiddellijk de deelname van jouw publiek. Prospects moeten iets van waarde kunnen halen uit wat je aanbiedt. Je kan bijvoorbeeld jouw publiek een gratis rapport aanbieden in ruil voor hun naam en e-mailadres. Enquêtes werken ook geweldig! Geef jouw beoogde prospects een korting op jouw meest verkochte product of dienst voor het invullen van een online enquête.

Voeg zoveel mogelijke waarde toe aan jouw online gesprekken. Schrijf authentieke blogberichten, -rapporten en -gidsen. Je kan ook vragen van potentiële klanten beantwoorden op sociale media. Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn geweldige platforms om jouw doelgroep op deze manier te betrekken. Zo positioneer je je als expert in je vakgebied. Probeer het makkelijker te maken om zaken met jouw bedrijf te doen, niet moeilijker.

Samengevat:

De online wereld is een rumoerige en hectische plek met een bijna ondenkbare hoeveelheid informatie die elke seconde wordt verwerkt. We delen heel veel nieuws – dagelijks, wekelijks of maandelijks. We willen dat iedereen hoort wat we te zeggen hebben. Luisteren kan echt veel meer waard zijn dan praten, zo blijkt. Probeer het uit en zie met eigen ogen hoe effectief sociaal luisteren en online reputatiemanagement is voor jouw bedrijf. Denk er eens over na… Zou jij openlijk met mensen in gesprek gaan als ze niet naar jouw behoeften hebben geluisterd?

DELEN
Vorig artikel4 duurzame manieren om kleding te bedrukken
Volgend artikelMoet jij ook alle verzamelde cv’s wissen op 25 mei 2018?
Lisanza Faccilongo is Content Marketeer bij Sortlist en deelt graag kennis rondom ondernemerschap en online marketing. Hiernaast is haar doel om Sortlist bekend te maken in zowel Vlaanderen als Nederland. Deze B2B-onderneming werkt als matchmaker tussen bedrijven en de beste marketingbureaus. Wij zijn gevestigd in Waver, Brussel, Parijs, Madrid en sinds kort ook in Madagascar, Roemenië en Zuid-Afrika.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here