Onder de nieuwe GDPR is het verkrijgen van de (potentiële) klant zijn toestemming nog steeds cruciaal om zijn persoonsgegevens te mogen verwerken. Wel is het zo dat de voorwaarden om die toestemming te verkrijgen een stuk strikter zijn geworden. Voor veel ondernemingen vormde de integratie van die striktere regels een moeilijke klus. Toch hoeven de vele vergaderingen lang niet verloren te gaan, integendeel. Steeds meer zijn marketeers het er immers over eens dat consent marketing het nieuwe businessmodel zal worden. Wij leggen in vier tips uit hoe je consent marketing, ook na de GDPR, integreert in jouw organisatie.
# 1. Juridische teksten volstaan niet
In het kielzog van 25 mei 2018 lieten veel ondernemingen hun algemene voorwaarden, hun privacybeleid en hun cookie policy grondig aanpassen. Het ging voornamelijk om de juridische implementatie van de nieuwe AVG/GDPR. Een juridische kost waar maar weinig voordeel in schuilt voor de onderneming zelf, of niet? Dat laatste hoeft geen waarheid te zijn indien alles ook aantrekkelijker wordt gemaakt voor de gebruikers zelf. Het persoonlijk verleiden van de gebruiker zal bijdragen aan het sneller verkrijgen van hun toestemming. Bovendien krijg je zo net interessantere gegevens te verwerken.
Overigens is dat ook voor alle ondernemingen een belangrijke tip. Verschillende onderzoeken hebben immers aangetoond dat gebruikers geen toestemming verlenen indien er louter juridische teksten achter verscholen gaan. Indien er echter ook voor hen een voordeel achter schuilt …
# 2. Bouw aan betrouwbaarheid
Opdat gebruikers hun gegevens met een onderneming willen delen, eisen ze transparantie. Zij willen goed weten waar hun gegevens zoal voor gebruikt worden en hoe de onderneming ermee zal omspringen. Als onderneming wil je met andere woorden een trusted brand worden. Dat kan je doen door heldere en klare taal te spreken. Ook kan je aangeven hoe je hun persoonsgegevens gaat beschermen: misschien een tip voor een volgende blogpost waarbij de gebruiker een kijkje krijgt achter de schermen? Tijd dus om de IT-afdeling even in de schijnwerpers te plaatsen en zo jouw bezoekers ervan te overtuigen dat je écht wel geeft om de veiligheid van hun persoonlijke gegevens.
Overigens zal louter die inspanning nog lang niet volstaan om een betrouwenswaardig merk te worden. Dat moet je immers op alle domeinen nastreven. Een persoonlijke aanpak, het nakomen van beloftes, consistentie en een duidelijke focus op de klant: het zijn slechts enkele aspecten die een trusted brand van een low intrest brand onderscheiden.
# 3. Overleg tussen de verschillende afdelingen
De ondernemingsstructuur kent nog steeds barrières waarbij verschillende afdelingen autonoom aan de slag gaan. Wanneer we de toestemming van de gebruiker centraal plaatsen, moeten we die barrières opnieuw afbreken.
De toestemming van de gebruiker vergt immers de medewerking van de juridische afdeling (maar dat is intussen in orde, niet?). De juridische afdeling zal echter ook instructies moeten geven aan de IT-afdeling, die de adviezen correct zal moeten implementeren. Ook wat betreft het intrekken van de toestemming of het beveiligen van de persoonsgegevens, speelt die IT-afdeling een belangrijke rol. Tot slot zal het voornamelijk de marketingafdeling zijn die de verkregen gegevens zal verwerken. Echter zal diezelfde afdeling ook bouwen aan haar betrouwbaarheid en dus op haar beurt de juridische- en IT-afdeling aansturen. Drie afdelingen zullen in nauw contact met elkaar staan, waardoor overleg of het oprichten van een werkgroep meer dan ooit belangrijk is.
# 4. Wees steeds kritisch
Consent marketing staat gelijk aan bouwen aan betrouwbaarheid. Die betrouwbaarheid verkrijg je bovendien niet zomaar. Daarom raden we aan om nauwgezet toe te kijken hoe de gegevens verwerkt en gebruikt worden. Bovendien loont het de moeite om ook op gepaste tijdstippen te evalueren en bezoekers daarover te informeren. Hierbij dien je jezelf enkele kritische vragen te stellen. Weet je wat te doen wanneer er iets dreigt mis te lopen met de veiligheid van de verzamelde persoonsgegevens? Kan je eventuele datalekken opsporen? Kan je ze al even snel verhelpen? Sluit de gegeven toestemming wel aan met de toekomstplannen van de onderneming?
Blijven de vragen zich ophopen? Dan weet je dat je goed op weg bent naar een marketingmodel waarbij de toestemming centraal staat. Consent marketing stopt immers nooit, ook daar houd je maar beter rekening mee.