Zo af en toe een bedrijfsborrel organiseren is een goede manier om te investeren in de productiviteit en prettige, collegiale sfeer. En wanneer je daarbij ook nog andere relaties uitnodigt, dan is het ook een prima gelegenheid voor wat netwerken. De sfeer op zo’n bedrijfsborrel is losser en medewerkers zijn ontspannen. Zo komen de leuke ideeën of projecten vaak als vanzelf aanwaaien. Naast een bedrijfsborrel op kantoor kun je ook denken aan een leuke zomerborrel of barbecue op het strand. Want de zomer is daar natuurlijk het moment bij uitstek voor. Maar waar moet je allemaal aan denken bij de organisatie van zo’n borrel? We zetten de belangrijkste tips even op een rij.
Investeren in teamsfeer en verbinding
Werkgevers denken vaak dat een bedrijfsborrel geldverspilling is waar medewerkers gratis zoveel mogelijk drinken op kosten van de baas. Maar niets is minder waar. In deze tijden van flexibel, online en thuiswerken wordt de verbinding met je collega’s juist steeds belangrijker. En ook wanneer je collega’s wel allemaal op kantoor zitten, is de vrijmibo (vrijdagmiddagborrel) belangrijk voor de teamsfeer. Op zo’n ontspannen moment, kun je elkaar eens op een heel andere manier en ook veel beter leren kennen.
Een gezellige, relaxte sfeer
Een leuke sfeer zorgt ervoor dat medewerkers zich ontspannen voelen en losser worden. Alleen zo kan er echt verbinding en contact ontstaan. Zorg er dus voor dat de ruimte gezellig en sfeervol is, plaats er wat sfeerverlichting of lampionnen, een lekkere loungesofa of stoelen en zorg voor wat goede playlists met leuke muziek. Ook een thema of leuke gimmick zoals een fotobooth of een verkleedthema kan bijdragen aan de losse sfeer. Je kunt ook kiezen voor een speciale buitenlocatie zoals een leuk terras op een mooie plek (die dichtbij en goed bereikbaar is uiteraard).
Combinatie met teamvergadering
Stimuleer een grote opkomst door de borrel bijvoorbeeld vlak voor de periodieke teamvergadering te plannen. Zo weet je zeker dat vrijwel iedereen er is. Zorg ervoor dat de vergadering op tijd eindigt (bijvoorbeeld om half vijf) zodat iedereen ook even aanwezig is bij de borrel. Organiseer een goede catering met wat originele en lekkere hapjes en drankjes. Ben je op een buitenlocatie of heb je geen keuken? Houd ze dan warm met een paar handige warmhoudplaten voor horeca. Alle sfeervolle extra aankleding of lekkere hapjes voegen toe aan de sfeer en gezelligheid. Denk ook eens aan vergaderen op het strand met een borrel of barbecue na afloop. Een losse sfeer zorgt vaak voor een totaal andere setting waarin sneller leuke, creatieve ideeën ontstaan. Zorg er wel voor dat de hoeveelheid alcohol beperkt blijft. Want dit is natuurlijk niet het doel van deze borrel.
Vast tijdstip
Kies bij voorkeur ook voor een vast frequentie en vast tijdstip, Zo kan iedereen de borrel ruim van tevoren inplannen in zijn agenda. Bedenk daarbij dat veel collega’s op vrijdagmiddag bij voorkeur naar huis gaan, in plaats van naar een borrel. Dit is dus wellicht een minder geschikt moment voor je bedrijfsborrel. Als manager kun je de rol van gastheer of gastvrouw op je nemen en er zo voor zorgen dat zich geen vaste groepjes vormen of bepaalde mensen buiten de boot vallen. Ook kun je wat spelletjes of activiteiten organiseren om dit te voorkomen. Ten slotte wordt er bij voorkeur niet over werk gepraat. Als manager kun je daar een voorbeeld in geven.