Home Blogs Tien tips om de winst in de horecazaak te verhogen

Tien tips om de winst in de horecazaak te verhogen

367
DELEN

Restaurants, bars en kantines: ze komen en ze gaan. De oplopende vastgoedprijzen en de dure personeelsuitgaven: lang niet iedere horecazaak is een lang leven beschoren. Toch zijn er ook altijd blijvers die zelfs de economische crisis moeiteloos wisten te doorstaan. Of jij op lange termijn ook zo’n gevestigde waarde kan worden? In de praktijk hangt dat af van de winst die jouw horecazaak weet te boeken. Rest natuurlijk de vraag: meer winst maken in de horeca, hoe doe je dat? Wij geven jou alvast tien praktische tips.

# 1. Verleg de focus naar de klant

Het aanbod aan voeding en dranken is zelden echt afgestemd op de klant die de zaak bezoekt. Vertrek daarom steeds van de behoeften van de klant. Voer een onderzoek uit naar het gemiddelde profiel dat jouw horecazaak bezoekt. Gaat het om senioren of om toeristen die de geneugten van jouw streek proeven willen? Eerder zakenlui? Iedere doelgroep zal een andere inrichting vergen en zal eveneens invloed hebben op jouw assortiment. Onderzoek daarom het persoonlijk profiel van jouw bezoekers: gaat het om ontdekkers die nieuwe mensen willen leren kennen of eerder om luisteraars die liever gezellig samenzijn? Vraag gerust ook zelf eens aan jouw klanten wat ze al dan niet missen in jouw horecazaak. Verleg je de focus op de klant, dan vergroot je de kans op een tweede bezoek en op positieve mond-tot-mondreclame.

 # 2. Kijk ook naar de concurrentie

Mogelijks deed je al een concurrentieanalyse bij het opstarten van jouw horecazaak. Toch wijzigt het stadsbeeld voortdurend en hebben heel wat nieuwe zaken intussen de deuren geopend. Voer daarom minstens iedere drie jaar een nieuwe (beknopte) concurrentieanalyse uit. Breng de concurrenten in kaart, onderzoek hun assortiment, de kwaliteit ervan, hun prijzen, hun doelgroep, het interieur en hun marketinginspanningen. Vergelijk de verkregen resultaten ook met de eigen horecazaak: misschien pik je wel een goed idee op of kan je je nog beter profileren ten opzichte van de concurrentie. Blijkt de concurrentie stelselmatig hogere prijzen aan te rekenen voor een tosti? Dan kan ook jij jouw tarief wel een tikkeltje verhogen, dat zal de klant vast snappen.

# 3. Meer winst in de horeca door anders te zijn

Deze tip sluit eigenlijk naadloos aan bij voorgaande concurrentieanalyse. Als iedere zaak hetzelfde aanbiedt aan dezelfde prijs, wordt het wel heel moeilijk. Zorg er dan ook voor dat je een tikkeltje anders bent. In de eerste plaats door je te focussen op een andere doelgroep, in de tweede plaats door andere drankjes en voeding aan te bieden en te kiezen voor een andere stijl. Misschien kan je ook eens een quiz organiseren of een leuk evenement bedenken? Als je je boven de massa kan verheffen, zit je alvast goed.

# 4. Verhoog de efficiëntie

Is er weinig ruimte om te groeien, bijvoorbeeld omdat je tegen efficiëntieproblemen aanbotst? Vooraleer je personeel aanwerft en zo de kosten de hoogte instuwt, kan je misschien eens onderzoeken of je ook niet zelf de efficiëntie kan verhogen. Er zijn verschillende soorten apparatuur die jou kunnen helpen, gaande van shockvriezers tot extra grote stoomkokers. Zorg er wel voor dat de snelheid niet toornt aan de kwaliteit. Onderzoek ook steeds de meerwaarde van iedere investering vanuit financieel oogpunt.

# 5. Winst horecazaak verhogen door kosten te beperken

De winst verhogen betekent niet altijd dat je ook de omzet dient te upgraden. Soms kan het al volstaan om ook de kosten te drukken. Ga na welke vaste en variabele kosten er maandelijks zoal terugkomen. Ga nadien op zoek naar methoden om die kosten te verminderen. Zo kan je bijvoorbeeld op zoek gaan naar een nieuwe leverancier of nieuwe prijsafspraken maken indien je grotere hoeveelheden afneemt. Weet wel dat er bij het drukken van kosten soms ook investeringen aan te pas komen. Zo kan je bijvoorbeeld de energieverslindende verwarming vervangen door een energiezuinig model. De kostprijs daarvan kan zich al op enkele jaren terugverdienen.

# 6. Breng jouw voorraad in kaart

Koop jij zomaar wat in? Dan kan de voedselverspilling sterk oplopen. Bovendien maak je dan niet optimaal gebruik van slimme aankoopvoorwaarden. Breng daarom in kaart hoeveel gasten gemiddeld over de vloer komen en welke ingrediënten je op voorraad hoort te hebben. Maak eveneens een afweging ten aanzien van de opslagruimte en de houdbaarheid van ieder product. Mogelijks kan het de moeite lonen om bepaalde producten in bulk te bestellen of net meer bestellingen te doen opdat je niet langer een “nee” hoeft te verkopen.

# 7. Kies voor marketing

Zit jouw zaak in het weekend niet vol? Dan is er nog heel wat ruimte om te groeien. Voorgaande tips zullen er alvast voor zorgen dat klanten vaker terug zullen komen en ook de mond-tot-mondreclame zal gevoelig toenemen. Toch zal dat lang niet altijd volstaan om het maximale uit jouw zaak te halen. Overtuig potentiële klanten van de meerwaarde van jouw zaak en zorg er dan ook voor dat ze jou kennen. Verspreid flyers, organiseer evenementen, maak een website, wees aanwezig op applicaties zoals Tripadvisor en plaats misschien een promotiebord in de nabijheid van een invalsweg. Ga echter wel niet zomaar investeren in marketing: doe het ook hier in het kader van een marketingplan. Weet je niet waar te beginnen? Dan kan je dat marketingplan uitbesteden.

# 8. Verdien meer aan bestaande klanten

Zit jouw zaak intussen goed vol? Dan kunnen we de winst enkel verhogen door meer te verdienen aan de bestaande klanten. Dit kunnen we zelfs doen zonder onze prijzen te verhogen. Weet dat klanten langer zullen blijven in een gezellige horecazaak en dus ook meer zullen uitgeven. Bovendien bestaan er enkele handige hulpmiddelen om de winst te verhogen. Zo kan je kiezen voor up-selling: op zondag kan je misschien gebak aanbieden in combinatie met de koffie. Bestelt iemand de zalm met asperges? Zorg dat het personeel dan altijd een geschikt wijntje kan aanraden. Op die manier laat je de klanten meer consumeren of zorg je ervoor dat ze kiezen voor een variant met een hogere winstmarge.

# 9. Haal meer uit je menukaart

Jouw menukaart is jouw verkoper bij uitstek. Vaak wordt er echter te weinig nagedacht over de kaart. Onterecht, want een goede verkoper zal nu eenmaal voor extra omzet weten te zorgen. Weet bijvoorbeeld dat gerechten die net boven- of onderaan de kaart staan vaker worden gelezen en worden verkocht. Best plaats je de producten met een hogere marge dus op die locaties. Ook foto’s van eten doen het goed. Geef je foto’s weer van bepaalde gerechten, dan doe je dat van de gerechten waarop je het meeste winst kan boeken. Ook wijnsuggesties bij gerechten staan zeker niet mis. Heb je een wijnkaart? Bied jouw wijnen aan via oplopende prijzen en plaats de budgetwijn met de hoogste marge op plaats twee of drie: deze wijnen worden het vaakst gekocht. Bijkomstige tip: noteer de prijzen telkens zonder euroteken, ook dat zorgt ervoor dat klanten gemiddeld meer uitgeven. Prijsperceptie is heel belangrijk bij het opstellen van de menukaart.

# 10. Verkoop een merk

Een laatste tip: verkoop gewoon een merk. In de praktijk past dit in het marketingplaatje en lijkt het ook gewoon te werken. Zorg dat jouw merk, merknaam, de stijl en alles eromheen aansluit bij dat merk. Investeer in branding want een merk verkoopt nu eenmaal zichzelf.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here