Home Blogs Succesvol ondernemen in het buitenland

Succesvol ondernemen in het buitenland

122
DELEN
Ondernemen buitenland

Wil je zakendoen in het buitenland? Als je de grens over gaat met je onderneming, kun je voor diverse uitdagingen komen te staan. Een goede voorbereiding is essentieel voor een geslaagd internationaliseringsproject. Voordat je je definitief in een bepaald land vestigt, is het belangrijk om marktonderzoek te doen, de lokale cultuur en de taal goed te leren kennen.

Organisaties die zich gaan vestigen in een nieuw land, besteden veel tijd en aandacht aan het oplossen van logistieke problemen en het voldoen aan lokale wet- en regelgeving.

Een lokale sales- en marketingstrategie wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl dit juist voor een vliegende start kan zorgen. Een vakkundige vertaling van je website is bijvoorbeeld heel belangrijk. Het is een misvatting dat de Nederlandse strategie kan worden overgenomen in het nieuwe land. De strategie moet worden afgestemd op het land waar je je gaat vestigen.

Stem je online marketing-strategie af op de doelgroep

In Nederland heb je de online marketing-strategie van je organisatie afgestemd op een specifieke doelgroep. Je hebt ervoor gekozen om je te richten op een bepaald marktsegment of nichemarkt. Om dit te realiseren, zet je bepaalde marketingkanalen en instrumenten in. Misschien zet je in Nederland Google Ads, SEO en Facebook ads in om je doelgroep te bereiken. Het is niet zeker dat deze kanalen in het buitenland net zo succesvol zijn. Je moet dus onderzoeken hoe je lokale doelgroep zoekt naar informatie en via welk kanaal je hen effectief kunt bereiken.

Hetzelfde geldt voor je SEO-strategie. De keywords die in het Nederlands veel traffic opleveren, leveren bij een vertaling naar het Duits misschien niets op. Een goed keyword onderzoek is dus belangrijk. Ook je website moet worden vertaald. Het is belangrijk dat het vertaalbureau de webteksten afstemt op de taal en de culturele gebruiken van het land waar je je gaat vestigen. Dit heet lokaliseren.

Internationale sales

In Nederland is het tegenwoordig heel normaal om in je spijkerbroek naar een sales meeting te gaan. Zelfs de CEO van een grote onderneming draagt een spijkerbroek naar belangrijke afspraken. In China wordt het dragen van een spijkerbroek tijdens een belangrijke meeting als zeer ongepast gezien. Heb je een belangrijke afspraak in China? Zorg voor een net pak.

Lees in dit artikel hoe je snel een internationaal team recruit

Ook in Frankrijk wordt nette kleding gewaardeerd. De sales afspraken worden vaak tijdens de lunch gepland en er wordt uitgebreid getafeld. De sfeer is minder formeel. In Duitsland daarentegen heerst vaker een formele sfeer en zijn er zakelijke regels waar je je voordeel mee kunt doen. Je Duitse gesprekspartner meteen tutoyeren is geen goed idee. Begin altijd met Herr of Frau + achternaam.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here