Net voor de kerstdagen draaien winkels overuren en worden ontzettend er veel cadeautjes verkocht. Als onderneming kun je deze tijd goed gebruiken om met extra acties en promoties de aandacht op jouw winkel te vestigen en je omzet nog meer te stimuleren. Met behulp van onderstaande tips trek je tijdens de feestdagen de aandacht naar jouw winkel.
Tip 1: Trek de aandacht
Onderscheid je van jouw concurrenten door de buitenkant van je winkel mooi aan te kleden. Hierdoor val je op tussen alle winkels en trek je de bezoekers jouw winkel binnen. Denk bijvoorbeeld aan een rode loper, neppakjes naast de deuren en promotiestickers op het raam. Ontwerp een sticker met een leuke kerstboodschap en laat deze op maat maken. Een andere leuke en originele manier om bezoekers naar je winkel te trekken is met behulp van vloerstickers. Het blijkt dat als wij aan het shoppen zijn voornamelijk naar beneden kijken. Wat valt er dan beter op dan een leuke boodschap op de vloer?
Tip 2: Kerstsfeer in je winkel
Een leuke aankleding is niet alleen nodig om bezoekers jouw winkel in te loodsen, maar ook om ze in jouw winkel te houden. Zorg dat het er in jouw winkel leuk uit ziet. Breng een gezellige en knusse kerstsfeer aan en draai bekende kerstliedjes. Hierdoor blijven jouw winkelbezoekers in de kerstsfeer en wordt de koopdrang groter.
Tip 3: Stimuleer impulsaankopen
Het is algemeen bekend dat de meeste aankopen die gedaan worden in winkels impulsaankopen zijn. Zeker met de kerst kun je hier goed op inspelen. Leveranciers sturen vaak promotiemateriaal mee met hun producten. Gebruik deze om extra aandacht op de producten te vestigen. Plaats daarnaast relevante artikelen of producten die je graag wilt verkopen in het zicht. Bijvoorbeeld direct bij binnenkomst of in de buurt van de kassa. Je zult zien dat je op deze manier meer verkoopt.
Tip 4: Verras met een cadeautje
Het draagt misschien niet direct bij aan een hogere omzet, maar een presentje bij een aankoop zorgt wel voor extra waardering van je klantenkring in jouw winkel. Ook kun je ervoor kiezen om te communiceren dat klanten een klein presentje krijgen bij een aankoop boven een bepaald bedrag. Een leuk idee dat je rond de feestdagen kunt geven is een kalender sticker. Deze kunnen ze direct gebruiken voor aankomend jaar waardoor ze jouw reclameboodschap regelmatig zien. En zo maak je kerst nog leuker voor jouw klanten én voor jou.