Het is de gemeente Amsterdam in 2019 gelukt wat al sinds 2011 werd nagestreefd. Voor snorscooters (scooters die zijn begrensd op een maximum snelheid van 26 kilometer per uur) bestaat nu de verplichting een scooterhelm te dragen. De scooter is binnen de gemeente ook van een aantal drukke fietspaden verbannen. Dit staat duidelijk aangegeven met een bord waarop het verbod om dit fietspad te gebruiken met een snorscooter staat vermeld. In die gevallen is de snorscooter aangewezen op de rijbaan. Het niet dragen van een scooterhelm kan een boete opleveren van € 95. Na de invoering van de helmplicht is er de verwachte stagnatie van de verkoop van snorscooters opgetreden. Voor veel potentiële kopers is het dragen van een scooterhelm iets dat ze hadden willen vermijden.
Kan de snorscooter aangepast worden?
Het laten opvoeren van een snorscooter, zodat deze weer als brommer kan gelden is een kostbare zaak omdat er na de aanpassing van de snorscooter een herkeuring moet plaatsvinden door de RWD. Dit proces van herkeuring moet nog worden geoptimaliseerd en is daarom momenteel nog tijdrovend en kostbaar. De tijd die daarvoor nodig is bedraagt ongeveer 2 uur en deze kosten worden volledig doorberekend tegen een geldend uurtarief. Is alles in orde dan ontvangt men na 5 dagen een nieuw kenteken voor het herkeurde vervoermiddel.
Experts vinden het moeilijk om in te schatten in hoeverre de invoering van het dragen van een scooterhelm ook in de toekomst een lagere verkoop van snorscooters IB Amsterdam zal blijven veroorzaken.