Home Administratie Slim besparen op personeelskosten in de horeca

Slim besparen op personeelskosten in de horeca

84
DELEN
besparen personeelskosten horeca

De horecasector zit al een tijdje in de lift. Steeds meer winkels maken plaats voor horecazaken. Dat is goed nieuws. Maar volgens het nieuwe regeerakkoord gaat het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Dit zorgt voor een prijsstijging in de horeca. Als horecaondernemer moet je dus wel goed op je kosten letten. De personeelskosten in de horeca zijn vaak een grote kostenpost voor de ondernemer. Daarom geven we vijf tips om te besparen op personeelskosten.

Tip 1: Werk met de juiste mensen

In de horeca zijn een aantal zaken belangrijk. Klantvriendelijkheid en accuratesse bepalen voor een groot deel het succes van een horecazaak. Het is dus belangrijk dat het personeel vanuit die doelstelling werkt. Medewerkers die daar moeite mee hebben kunnen je als ondernemer indirect klanten kosten. Daarom zijn de juiste medewerkers van cruciaal belang voor het succes van de onderneming.

Tip 2: Werktijden beheersen

Het is vaak hard lopen voor het team om steeds aan de wensen van gasten te kunnen voldoen. Medewerkers zijn daarom geneigd om eerder te beginnen en langer door te werken. Dit siert de werknemer maar als er overuren bij komen kijken is het voor de werkgever duurder. Dus is het beter om een goede verdeling van werktijden te maken. Wellicht niet direct met het hele team beginnen. En het deel wat wel eerder begint, ook eerder laten stoppen. Dit scheelt in overuren, maar op de lange termijn houdt het personeel het zelf ook langer vol.

Tip 3: Urenregistratie

De urenregistratie gebeurd nog vaak op papier of in een Excel tabel. Op zich is daar niet veel mis mee, maar het kost tijd. Ten eerste moet de medewerker zich aan het einde van de dag zich weer herinneren hoe laat hij begon. Of zelfs aan het einde van de week. Vervolgens moet je als werkgever deze urenbriefjes overnemen in je administratie. Dit doet het personeel vaak nog in werktijd en jij bent er met invoeren ook nog veel tijd aan kwijt. Overweeg daarom om een in- en uitcheck systeem te gebruiken. Bijvoorbeeld met vingerafdrukregistratie of een app.

Tip 4: Efficiënter werken

Uren automatische registreren is een begin om efficiënter te werken. Zorg wel voor een systemen die voor jou een digitaal overzicht genereren. Maar er is meer wat je als ondernemer kunt doen. Begin al met voorbereiden voordat je zaak opent. Dit kun jezelf doen of in ieder geval met zo min mogelijk personeel. Voor sluitingstijd kunnen medewerkers alvast gaan schoonmaken op plaatsen waar het de gasten niet hinderd. Het gebruik van een digitaal ordersysteem scheelt op het hele team wellicht een ober of serveerster.

Tip 5: Niet besparen op voorzieningen

Er zijn allerlei hulpmiddelen waarmee je kunt besparen op personeelskosten in de horeca. Probeer hier niet op te bezuinigen. Als je een medewerker minder nodig hebt omdat ze digitaal ondersteund worden, levert dat een forse besparing op. Het uitgangspunt is dat alle middelen die het personeel efficiënter laten werken, een goed investering kunnen zijn.

Als je wilt besparen op personeelskosten in de horeca moet je zo efficiënt mogelijk gaan werken. Overuren zijn duur dus door slim roosteren kun je daarop bezuinigen. Daarnaast kun je prima investeren in apparatuur die je medewerkers effectiever maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here