De shareholder en de stakeholder zijn beiden van groot belang voor bedrijven. Voor shareholders geldt dat ze extra kritisch zijn op de prestaties van bedrijven, terwijl de stakeholders de bedrijven dwingen hun verantwoording te nemen voor de maatschappij. Door de eisen van beide partijen mee te nemen in de ondernemingsstrategie moet duurzame waardecreatie gerealiseerd worden.
In het verleden werd door bedrijven vooral naar de belangen van shareholders gekeken. Het draaide om het creëren van waarde voor de shareholder; er moest rendement komen, naast free cashflow of toegevoegde waarde. Dit werd gezien als de drijfveer voor de gehele bedrijfsvoering en als fundament voor de strategie. Door de economische crisis is echter aangetoond dat een focus puur op shareholder value niet tot succes leidt.
Bovendien zijn er bij een bedrijf niet alleen shareholders betrokken. Ook stakeholders als de maatschappij, klanten, werknemers en leveranciers horen bij een bedrijf. Zij eisen steeds vaker een MVO-beleid. Voor bedrijven is het dan ook noodzakelijk de gezamenlijke waarden vast te leggen in het ondernemingsbeleid, want zowel share- als stakeholders vervullen een rol.
Bron: f.inc