Even snel een telefoonnummer of een idee noteren. Hiervoor pakt iedereen graag pen en papier. Vaak gebruik je hiervoor een promotionele pen. Ga het maar eens bij jezelf na. Zo’n pennetje met een opdruk van een bedrijf waarmee je bij een bepaalde gelegenheid contact hebt gehad. Reclamepennen zijn erg populaire en effectieve promotiemiddelen. Lees hier hoe je het beste scoort met deze relatiegeschenken.
Redenen om je merk met een bedrukte pen te promoten
Promotionele pennen danken hun onverminderde populariteit aan het feit dat ze praktisch, goedkoop, klein en veelzijdig zijn. Ze worden gebruikt door jong en oud. Zo komen ze dagelijks van pas op kantoor, op school, tijdens het winkelen, in huis enzovoort. Pennen met de bedrukking van een merk, bedrijfsnaam of logo zijn verkrijgbaar voor ieder budget. Met een bedrukte pen kun je op een voordelige manier je relaties een kleinigheidje geven waarmee ze zich jouw naam zullen herinneren. Pennen gaan lang mee en de gebruiker zal de opdruk iedere keer zien als er iets opgeschreven wordt. De naam van jouw bedrijf krijgt hierdoor een plekje in de herinnering van de gebruiker. Hierdoor zal jouw bedrijfsnaam snel herinnerd worden als er behoefte ontstaat aan een product of dienst die jij kan leveren. Er zijn talloze modellen en bedrukkingsmogelijkheden beschikbaar, dus er is altijd een pen samen te stellen die aansluit bij jouw huisstijl en promotiecampagne.
De beste manieren om reclamepennen te verspreiden
Promotionele pennen zijn op vele manieren te gebruiken voor je marketing. Dit zijn de beste gelegenheden om pennen in te zetten als relatiegeschenk:
- Beurzen en congressen. Geef bezoekers van je stand een promotionele pen tezamen met je visitekaartje of stop een exemplaar in een goodiebag;
- Evenementen en festivals. Tijdens speciale events vinden deelnemers het ook altijd leuk om een gratis pen in ontvangst te nemen;
- Winkels. Klanten van uw winkel kun je een bedrukte pen meegeven bij de kassa of het ondertekenen van een koopcontract;
- Opleidingen en cursussen. Op scholen en bij workshops komen pennen altijd van pas voor het maken van aantekeningen tijdens de les;
- Kantoren. Tijdens vergaderingen zijn reclamepennen een welkom gebaar en ze zijn ook voor je eigen medewerkers zeer bruikbaar. Deze kunnen de pennen gebruiken en weggeven tijdens hun ontmoetingen met klanten;
- Feesten en jubilea. Een luxe pen met een persoonlijke boodschap is een ideaal cadeau voor een jubilaris, een verjaardag, een afscheid of een andere feestelijk moment.
Waar moet je op letten bij het laten bedrukken van pennen?
Als je op zoek gaat naar geschikte pennen om te bedrukken met jouw logo of tekst, dien je te letten op de volgende aspecten:
- Doelstelling en doelgroep. Pak je marketingplan erbij. Je promotionele pennen dienen te passen in je marketingstrategie. Hou dus rekening met je doelgroep en het imago dat je wenst;
- Soort promotieactiviteit. Wil je de pennen gebruiken voor een promotieactie op een beurs, wil je ze meesturen met een direct mail of zijn ze bedoeld als exclusief geschenk voor bijzondere relaties? Goedkope pennen kun je gemakkelijk weggeven aan iedereen, maar de luxe exemplaren kun je beter gebruiken voor bijzondere gelegenheden;
- Samples. Er zijn vele verschillende pennen te koop. Kijk niet alleen naar het plaatje en de prijs, maar vraag ook een proefmonster aan. Dit biedt je de mogelijkheid om de pennen te testen en dat zal je helpen bij het kiezen;
- Materiaal. Pennen zijn leverbaar in diverse materialen. Als je een pen wilt geven die hoger gewaardeerd wordt, kun je in plaats van plastic beter kiezen voor metaal. Vind je het milieu belangrijk? Kies dan bijvoorbeeld een pen van gerecycled materiaal of karton;
- Vormgeving. Iedere pen heeft een unieke vormgeving. Deze bepaalt de uitstraling en of de pen lekker in de hand ligt tijdens het schrijven. Zo zijn er variaties in de dikte, het soort clip, de grip en de lengte van de pen. Of denk aan de verschillende mechanismes om de pen te bedienen, zoals een draaimechanisme of een drukknop. De meeste pennen zijn in diverse prachtige kleuren te leveren;
- Kleur en kwaliteit van de inkt. In de meeste gevallen zal een blauwschrijvende pen voldoen. Er kunnen echter goede redenen zijn om te kiezen voor zwarte of rode inkt. Een goede kwaliteit van de inkt en het inktpatroon zorgen ervoor dat een pen fijn schrijft;
- Accessoires. Bepaalde pennen zijn multifunctioneel. Deze pennen hebben extra functies, zoals een lampje of een USB stick;
- Merk. Als je kiest voor pennen van een bekend merk, kies je voor een bepaalde kwaliteit, vormgeving en imago. Een bepaald merk pen kan precies die uitstraling geven die je zoekt voor jouw bedrijf;
- Verpakking. Een pen in een geschenkverpakking levert een hogere attentiewaarde op. Er zijn vaak ook speciale geschenksets leverbaar, zoals een pen en een vulpotlood in een luxe cassette. Als je give-aways voor speciale klanten of andere relaties nodig hebt, is dit ideaal;
- Mogelijkheden qua bedrukking. Leveranciers van pennen bieden diverse opties aan voor het bedrukken van pennen. Je kan veelal kiezen uit een opdruk in een enkele kleur, meerdere kleuren of full colour. Metalen pennen zijn vaak ook te graveren en dat geeft een luxueuze uitstraling. Daarnaast zijn er soms mogelijkheden om aan te geven op welk deel van de pen je de bedrukking wenst. Uiteraard staat voorop dat de kwaliteit van de opdruk uitstekend moet zijn.
Welke promotionele pennen je ook kiest voor jouw bedrijf en jouw reclamecampagne, je kunt er zeker van zijn dat het je investering dubbel en dwars waard is!