Door middel van het optimaliseren van je content scoor jij beter in Google. Wat is content? Hiermee bedoelen we de letterlijke inhoud van je website. Weet jij welke tekst er op je website staat? Deze tekst is namelijk belangrijk voor Google en je bezoeker. Wil jij meer uit je bestaande content halen, zodat je meer bezoekers en conversies kunt genereren? Begin dan met het optimaliseren van je content voor zowel de bezoeker als Google. Je kent vast het bekende nummer: ‘Bloed, zweet en tranen’. Er gaat veel tijd, geld en moeite zitten in het optimaliseren van je content. Uiteindelijk levert het een mooi resultaat op, want jij kunt meer rendement behalen met jouw content optimalisatie werkzaamheden.
Welke content plaats je en welke niet? Google beoordeelt jouw website onder andere aan de hand van de tekst (content) die je plaatst en of deze content wel relevant is. Wat is de zoekintentie van je doelgroep? Wat zijn vragen waar een bezoeker antwoord op wil hebben? Daar ga jij antwoord op geven. Bekijken we de content vanuit SEO oogpunt? We willen niet enkel content geoptimaliseerd voor de bezoeker, maar uiteindelijk wil je met jouw content goed vindbaar zijn in ’s werelds populairste zoekmachine: Google. Een win-win situatie, dus lees snel verder hoe jij met content optimalisatie aan de slag kunt.
Content inventarisatie: zo optimaliseer je jouw content op een pagina
Heb je de keuze gemaakt om de content op je website eens goed onder handen te nemen? Top! Stap 1 is dan het inventariseren van je huidige content. Breng alle pagina’s binnen je website inzichtelijk , door bijvoorbeeld gebruik te maken van de tool ContentKing.
Heb je bij elke pagina nagedacht over:
– Je doelstelling
– De zoekwoorden die je hierin verwerkt wilt hebben
– De gebruiksvriendelijkheid van de pagina
Misschien zijn er ook een aantal zoekwoorden die jij belangrijk vindt, waar je nog helemaal niets over geschreven hebt. Dan is het misschien een goed idee om, naast de optimalisatie van je huidige content, nieuwe content te creëren. Wanneer je dit inzichtelijk maakt, dan weet je precies waar je nog aanpassingen moet doorvoeren. Wellicht heb je een bepaald zoekwoord maar één enkele keer in de hele pagina verwerkt. Het is belangrijk om het zoekwoord echter ook te verwerken in de titel, meta description, H1, H2 en in de content. Wat veel mensen vergeten zijn de afbeeldingen op de pagina’s. Voer bij de alt-tekst van de afbeelding het zoekwoord in. Is je focus zoekwoord ‘vergaderlocatie’? Vergeet dan niet om ook gebruik te maken van synoniemen of enkel- en meervoudsvormen, zoals ‘vergaderlocaties’ en ‘locaties om te vergaderen’.
Voice search
Het gebruik van voice search is het afgelopen jaar flink gestegen. Met voice search geef je ingesproken zoekopdrachten aan een zoekmachine. De opkomst van voice search zorgt ervoor dat we meer aandacht moeten besteden aan ‘long tail keywords’, zoals ‘vergaderlocatie in Eindhoven’. Deze ‘long tail keywords’ kan je ook meenemen in het optimaliseren van je content. Voice seach is ook in 2019 een belangrijk aandachtspunt op het gebied van SEO. We raden dan ook aan om hier rekening mee te houden in je SEO strategie.
Zie je het wel zitten om de content van je website eens goed onder de loep te nemen, maar heb je zelf geen tijd (of zin)? Schakel dan een online marketing bureau in!