Home HR Samenwerken met generatie Y: eenvoudiger dan je denkt

Samenwerken met generatie Y: eenvoudiger dan je denkt

1842
DELEN

Vier generaties op één werkvloer, niet geheel onlogisch dat dat soms in communicatieproblemen resulteert. Senior en Junior, dat hoeft niet te clashen. Meer nog: al die generaties samen, dat vormt een ideale cocktail voor succes. Toch mogen we de verschillen tussen de verschillende generaties niet negeren.

Generatie Y kenmerken

Zestor voerde een onderzoek uit naar de verschillende generaties op de arbeidsmarkt, die resultaten legden de verschillen bloot tussen de uiteenlopende generaties. Geen grootse verrassingen, ook niet in Nederland.

Generatie Y is er één van ruimte en vrijheid. Ze willen de ruimte om vernieuwende aanpakken uit te proberen en om spontaan hun inbreng te formuleren. Innoverende technologieën maken ze zichzelf graag eigen en dat voor generatie Y Social Media erg belangrijk is, dat was waarschijnlijk al duidelijk. Alhoewel ze een echte teamgeest hebben, willen ze die ook vaak afwisselen met zelfsturende eigenschappen. Als junior willen ze duidelijk gelijkwaardig zijn aan de onderhandelingstafel.

Wat kan de organisatie doen?

Als we weten welke eigenschappen generatie Y kenmerken, wordt het een stuk eenvoudiger om daarop in te spelen en het maximale te halen uit die unieke samenwerking. In de eerste plaats houdt dat in dat we ruimte maken: ruimte om te experimenten, ruimte om zich professioneel te ontwikkelen en ruimte om een open cultuur te hanteren. De afbakening van de ruimte gebeurt niet door strikte regels, maar eerder door een teamgeest en professionele begeleiding. De bewegingsvrijheid om zich in die vrijheid een weg te banen naar succes, mits coaching uiteraard, is een van de belangrijkste zaken die de generatie Y kenmerken.

  • Bied ruimte aan generatie Y om zich bepaalde werkmethoden eigen te maken;
  • Kies voor een teamgeest;
  • Formuleer een gezamenlijk doel;
  • Zorg voor begeleiding en coaching, eerder dan strikte regels.

Opgelet: uit eerder onderzoek bleek de onderneming vaak wel te weten hoe ze de interactie tussen de generaties kon verbeteren, maar in de praktijk pasten ze dit weten niet consequent toe.

Wat kunnen de seniors doen?

In tegenstelling tot wat we zouden denken, blijken de seniors vaak erg goed samen te kunnen werken met de junioren van generatie Y. Generatie Y ziet hen vaak als voorbeeld en geeft hen alle respect. Toch moeten deze uitvinders van de bureaucratie er toch op toezien dat alle administratieve regeltjes vereenvoudigd worden – want het is voornamelijk daar dat generatie Y het een stuk minder goed doet. Ook de eigen opgebouwde expertise vertalen in concepten die aansluiten bij de leefwereld van de juniors, blijkt erg belangrijk te zijn.

Wat kan generatie X doen?

Met generatie X blijkt het soms minder goed te klikken. Hier zal de onderneming al snel een begeleidende rol dienen in te nemen. Het is belangrijk om dialoog uit te lokken tussen beide groepen en generatie X aan te moedigen om de eigen resultaten zichtbaar te maken – net wat de seniors vaak erg goed lijken te doen. De focus ligt op de samenwerking en het bieden van perspectieven om zo betere oplossingen te bereiken.

Samengevat

Samenwerking is een van de meest cruciale aspecten die generatie Y kenmerken. Talloze studies hebben erop gewezen dat de unieke verbinding van hun frisse blikken met de ervaring van eerdere generaties de katalysator zou kunnen vormen van vernieuwende innovaties. Geef de jonge generatie dan ook de vrijheid om dat te bewerkstelligen: laat generatie Y Social Media beheren of vernieuwende technologieën uittesten. Verval echter niet in een te grote mate van vrijheid, maar kies voor coaching op maat van de werknemer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here