Home Tips Psychologische hulpmiddelen om jouw prijs goedkoper te laten lijken

Psychologische hulpmiddelen om jouw prijs goedkoper te laten lijken

78
DELEN

Prijspsychologie is in alle sectoren binnengedrongen. We gaan steeds verder in het kennen van de consument en spelen ook in op psychologische kenmerken waar we ook onszelf al eens aan bezondigen. De basislijnen van deze prijspsychologische hulpmiddelen geven we graag mee aan de hand van volgende vijf tips.

Tip 1: De kracht van één cijfer

De eerste tip kennen we allemaal: de psychologische kracht van cijfers mogen we niet onderschatten. In onze beleving voelt een bedrag als € 19,99 veel goedkoper aan dan € 20, terwijl het dat natuurlijk niet is. Die belevenis strekt echter verder dan wat velen denken. Die ene cent plaatst het product immers niet één stap lager in de psychologische orde, maar zelfs 10 stappen. Wat bedoelen we daarmee: psychologisch speelt het eerste cijfer een belangrijkere rol dan de daaropvolgende cijfers. In dit geval plaatsen we het product dan ook in de categorie van 10 euro, in plaats van categorie van 20 euro. Het psychologisch effect is met andere woorden groter bij het verlagen van een prijs van € 20,50 naar € 19,99 (€ 0,51 verschil) dan het verlagen van een prijs van € 19,79 naar € 18,99 (€ 0,80 verschil). Een bizar gebeuren, die menselijke psyche.

Tip 2: Vermeld een bizar lage prijs

Een nieuwe computer kan bijvoorbeeld € 1.999,99 (zie je wat we hier deden?) kosten, maar we kunnen daaronder ook aangeven dat de computer slechts € 166,58 per maand kost in het geval van een afbetaling op twaalf maanden. Zijn we erg inventief dan geven we aan dat hij nog slechts € 149,99 per maand kost bij een bijkomend voorschot. De effectieve prijs is dan in het groot aangegeven, maar toch geeft de advertentie een goedkopere perceptie van de totaalprijs. De reden: we denken nog steeds in de ‘ervaring van het geld’. Twee ton is nu meteen erg veel, maar van € 150 liggen we toch niet wakker? Zelfs goede doelen passen het toe: jaarlijks € 25 schenken klinkt bijvoorbeeld drastischer dan maandelijks één pintje laten. Ga gerust eens het gesprek aan met een fondsenwerver: van zodra je over het bedrag begint slaan ze aan het relativeren en zoeken ze een link met het dagdagelijks perceptieniveau.

Tip 3: Laat het euroteken achterwege

Een euroteken linkt ons brein meteen aan een kostprijs en het uitgeven van geld. Door het euroteken weg te laten blijft de prijs aanwezig, maar is de negatieve associatie weggewerkt. Heel veel succesvolle webwinkels gebruiken deze techniek, Coolblue is daar een mooi voorbeeld van.

Wel moeten we twee belangrijke opmerkingen meegeven. In de eerste plaats is deze techniek niet toegelaten indien ook producten of diensten verkocht worden aan consumenten in het buitenland. Een Zuid-Afrikaan moet natuurlijk weten dat de prijzen in euro zijn weergegeven en niet in Zuid-Afrikaanse rand. In de tweede plaats laat je deze techniek achterwege bij échte koopjes. Wanneer iets slechts 99 eurocent kost leggen we wél de nadruk op het euroteken en noteren we € 0,99. In dat laatste geval creëren we immers een positieve associatie met het gevoel dat we echt een koopje doen.

Tip 4: Niet voor kwalitatieve producten

Voor luxegoederen gelden voorgaande tips niet. Dit zijn producten waar consumenten wél geld aan uit willen geven. We denken bijvoorbeeld aan merkkleding of parfums. Haal je hier de prijsconnotatie weg, dan geef je het idee dat het product van een lagere kwaliteit is. Een trui van een goedkoper merk mag bijvoorbeeld € 39,99 kosten, maar voor een duur hemd kies je beter voor € 400 dan € 399,99. Hetzelfde geldt trouwens ook voor retailers of verkopers van dure producten of diensten: hier wordt precisie en kwaliteit verwacht.

Tip 5: Wees eens héél precies

Eigenwijs en tegendraads zoals we zijn: probeer het ook eens andersom. Een specifiek onderzoek verricht door de universiteit van Cornell toonde bijvoorbeeld aan dat consumenten sneller een huis kopen met een precieze prijs dan met een afgevlakte prijs. Ditzelfde geldt eigenlijk altijd voor kleine hoeveelheden van dure producten. We kunnen deze techniek bijvoorbeeld ook toepassen op een wagen of een luxereis. Kopen we een luxewagen blijken we liever € 77.283 uit te geven dan € 77.250, hoe bizar dat ook mag wezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here