Deelname aan een beurs is een perfecte manier om nieuwe klanten te trekken. Ten eerste bestaat vaak het publiek van een beurs al uit mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp, je hebt dus met je directe doelgroep te maken. Daarnaast kun je binnen korte tijd met een hoop potentiële klanten praten, aangezien ze in dit geval naar je toekomen en je dus geen reistijd hebt. Hier wat tips voor de voorbereidingen om een beursdeelname maximaal te benutten.
Schrijf een beursplan
Een beursplan schrijven zorgt voor overzicht. Vooraf definieer je duidelijk je doelstelling, je budget en het tijdspad van de diverse voorbereidingen. Achteraf kun je een beursplan ook goed gebruiken voor een evaluatie en het meten van de resultaten.
Zorg voor een opvallende stand
Door vooraf goed na te denken over de inhoud van een stand, kun je deze naar eigen wens inrichten, voordat alles uiteindelijk staat. Handig is vooraf je ideeen op papier te zetten en deze met meerdere mensen te bespreken zodat je alle mogelijkheden kunt overwegen en creatieve input kunt verwerken. Een goede stand waarmee je veel publiek trekt hoeft niet duur te zijn. Natuurlijk moet je opvallen tussen alle andere stand, schreeuwerige kleuren en grote slogans werken vaak averechts. Het is zinniger om na te denken welke informatie mensen aantrekt en hoe je jezelf wilt presenteren.
Maak opvallende naambadges
Een opvallende naambadge van jezelf of je medewerkers kan direct een goede gespreksopener vormen voor beursbezoekers. Door naambadges met je naam, bedrijfsnaam en logo onthouden mensen deze informatie beter, aangezien ze deze niet alleen horen maar ook geschreven zien staan.
Handig om te weten is dat als mensen elkaar bij naam kennen door een naambadge, ze sneller geneigd zijn zaken te doen.
Plan de standbemanning en een training vooraf
Of je nu alleen op een beurs staat of met meerdere mensen, het is raadzaam altijd vooraf de standbemanning te plannen. Zorg bijvoorbeeld altijd voor vervanging, mocht jij of iemand anders onverhoeds opeens verhinderd zijn de stand te bemannen. Denk daarnaast ook na over het volgen van een beurstraining. Een gesprek op een beurs heeft een andere dynamiek dan een ‘normaal’ verkoopgesprek, doordat er vaak sprake is van tijdsdruk, een druk bezochte stand en veel afleiding.
Denk na over relevant advertentiemateriaal
Op iedere beurs zijn er bedrijven of organisaties te vinden die folders uitdelen over hun producten of diensten. Iedereen kent overigens ook het beeld van het eind van een beursdag, waarbij de vloer vol ligt met diezelfde folders. Visitekaartjes zijn natuurlijk een vereiste om uit te kunnen delen en veel gemakkelijker aangezien mensen deze gemakkelijk opbergen op in een mapje of portemonnee. Voor een bepaald evenement kun je deze bijvoorbeeld met aanvullende info bedrukken zoals een kortingscode of coupon. Deze info is tegenwoordig overigens net zo gemakkelijk per mobiele telefoon uit te wisselen.
Organiseer een pakkende actie
Een beursstand is net een restaurant, bezoekers denken al snel: ‘als het er druk is, dan zal het wel goed (in dit geval: interessant) zijn’. Er zijn diverse manieren om in ieder geval mensen naar je stand te krijgen, zelfs als deze misschien anders niet waren gekomen. Een voorbeeld is het vooraf communiceren dat mensen iets gratis op kunnen halen op je stand. Zo raak je gelijk in gesprek met mensen. Een ander voorbeeld is het organiseren van spel, aangezien mensen ook graag vermaakt willen worden.