Wanneer je de teksten schrijft voor advertenties, e-mails of call to actions, denk jij dan na over het doel van je teksten? Spoort het de lezer aan tot een bepaalde actie, zoals kliks of zelfs conversie? Je wilt uiteraard dat de lezer voor jouw merk of product kiest, ondanks alle concurrentie tegenwoordig in Google en op social media. Actie kun je stimuleren door Nederlandse ‘powerwoorden’ aan de teksten toe te voegen. Hieronder leggen we uit wat power woorden zijn, hoe het werkt en geven we voorbeelden.
Wat zijn power woorden (krachttermen)?
Een letterlijke vertaling van power woorden zijn krachttermen. Het zijn krachtige termen die sterke effecten hebben op mensen. Waarom is het zo effectief? Dat komt omdat deze krachttermen bepaalde emoties op kunnen roepen bij mensen, waardoor ze aangespoord worden tot actie. Een actie kan zijn een aankoop, klikken op een advertentie, een download of inschrijving. Soms worden de krachtige woorden ook wel sales woorden genoemd.
Best presterende Nederlandse powerwoorden of krachttermen
Er zijn heel wat Amerikaanse onderzoeken geweest die aantonen dat power woorden ofwel krachttermen een grote invloed kunnen hebben. Zoals aangegeven roepen ze bepaalde emoties op waardoor men aangespoord wordt tot actie. Zo zijn er heel veel Engelse power words te vinden die mensen tot actie aansporen, maar de vraag is natuurlijk welke Nederlandse powerwoorden je kunt gebruiken.
Uit Nederlands onderzoek is een top 10 best scorende power woorden gekomen die de CTR (Click Through Rate) het meest verhogen:
- Uitverkoop
2. Gratis
3. Kracht
4. Per direct
5. Creëren
6. Gegarandeerd
7. Resultaat
8. Cadeau
9. Geliefd
10. Veroorzaakt door
Enkele voorbeelden van power woorden
Dit zijn een paar voorbeelden van hoe je een krachtterm kunt gebruiken in je tekst.
– Schrijf je nu in voor de cursus […]. Succes gegarandeerd!
– Bij aankoop van [product] krijg je een gratis [product] cadeau.
– Vakantie aan de Loire, één van de meest geliefde locaties in Frankrijk.
Welke woorden je gebruikt hangt echter van het doel af van een bepaalde tekst. Wanneer je wilt dat een e-mail geopend wordt kun je het beste nieuwsgierigheid stimuleren. Als je aankoop wilt stimuleren kun je je tekst het beste richten op bijvoorbeeld schaarste. Denk dus goed na over het doel van je teksten en kies de woorden uit die het beste bij je doel passen. Verwerk ze in titels, call to actions, e-mails en posts op social media.