Home Automotive Een oudere auto van de zaak, interessant voor de bijtelling?

Een oudere auto van de zaak, interessant voor de bijtelling?

2474
DELEN

Cijfers van de autobrancheorganisatie Bovag tonen aan dat steeds meer zakelijke rijders voor een oudere zakelijke auto kiezen. De trend is bovendien opmerkelijk: waar er eind 2014 nog zo’n 19.254 zakelijke rijders kozen voor een oudere wagen, is dat aantal nu gestegen tot 28.403. Een stijging van zo’n 50 procent, dat moet wel een dieperliggende oorzaak hebben. Wij stelden ons dan ook de vraag: speelt de bijtelling een rol bij de keuze voor een oude of nieuwe zakelijke wagen?

Over de bijtelling

Wanneer je privé met een wagen rijdt die tot de onderneming behoort, dan zal je hierop belast worden. Er zijn wel degelijk uitzonderingen, maar dan moet je bijvoorbeeld al kunnen aantonen dat je op jaarbasis minder dan 500 kilometer privé gereden hebt. Dat wordt moeilijk en dus is die bijtelling eigenlijk standaard geworden.

Wat 2017 betreft moeten we de bijtelling berekenen in functie van de CO2-uitstoot. In de praktijk hanteren we daarom twee bijteltarieven: de reguliere bijtelling en de bijtelling voor wagens zonder CO2-uitstoot. Het hoeft niet gezegd te worden dat die tweede groep een stuk voordeliger zal zijn.

De bijtelling bij een nieuwe wagen

Voor nieuwere wagens die in 2017 op kenteken werden gezet, bedraagt de bijtelling maar liefst 22% van de waarde van de wagen. Bovendien moeten we die bijtelling berekenen over de oorspronkelijke cataloguswaarde. Die oorspronkelijke cataloguswaarde bevat ook de btw en de belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. Dat de bijtelling een rol speelt bij de keuze voor een wagen is alvast duidelijk: sinds 2017 geldt voor hybride wagens hetzelfde reguliere bijtelpercentage en dus neemt de belangstelling voor deze wagens gevoelig af.

Opgelet: voor wagens die voor 2017 op kenteken werden gesteld, gelden andere bijtelpercentages.

De bijtelling bij een oudere wagen

In eerste instantie lijkt een oudere wagen niet zo voordelig te zijn. Hier moeten we immers de bijtelling berekenen op basis van een hoger percentage: 35%. Toch zal het wél een stuk voordeliger kunnen zijn: de bijtelling berekenen doen we hier immers niet op basis van de oorspronkelijke catalogusprijs. Bij een oudere auto moeten we de bijtelling berekenen over de effectieve waarde van de auto in het economisch verkeer.

De enige voorwaarde: de auto moet ouder zijn dan 15 jaar.

Praktisch voorbeeld

Beweringen blijven maar beweringen, tenzij we ze in harde cijfers omzetten. Daarom zullen wij de bijtelling berekenen voor een nieuwe wagen én voor een oudere wagen. Om een tipje van de sluier te lichten: het verschil is gi-gan-tisch.

We zullen eerst de bijtelling berekenen bij een nieuwe wagen. We berekenen de bijtelling van een nieuwe BMW3, aangezien het met zo’n klassieker een stuk eenvoudiger is om appels met appels te blijven vergelijken. Een klein telefoontje, meer hadden we niet nodig om een catalogusprijs te bekomen: €37.500 – inclusief enkele standaardopties. Hier moeten we de bijtelling berekenen op basis van het regulier percentage van 22%, wat neerkomt op €8.250. Netto, uitgaande van een belastingtarief van 52%, kost de wagen dan €4.290 per jaar of €357,5 per maand.

We contacteerden ook even een lokale dealer en die kon ons een BMW3 aanbieden, voorzien van automatische airconditioning, sportstuur en gechromeerde velgen. De wagen is net vijftien jaar oud en heeft 196.000 kilometers op de teller. Het prijskaartje: € 2.250. Wetende dat we de bijtelling berekenen op basis van het verhoogde bijtellingspercentage, resulteert dit op € 787,5. Gaan we uit van het belastingtarief van 52%, dan kost de wagen ons netto €413,34 euro op jaarbasis of €34,45 op maandbasis. Een stuk goedkoper, toch?

Waarom de wetgever zo’n verschil in het leven roept? In tijden waar milieubewustheid primeert is het ook ons niet duidelijk. Wat wel duidelijk is: je kan tot 90% besparen op de bijtelling door te kiezen voor een oudere wagen. Het blijft natuurlijk altijd een beetje appels met peren vergelijken, maar het verschil is én blijft toch wel opmerkelijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here