Er zijn maar genoeg ondernemers die groot fan zijn van de traditionele media; posters, flyers, brochures en ga zo maar door. Want hoewel de online marketing steeds belangrijker wordt, mag ook de traditionele marketing zeker niet vergeten worden. Een potentiële klant die zojuist je website bezocht heeft, zal jouw onderneming minder snel vergeten als ze er de volgende dag ook een originele poster of flyer van tegenkomen. Daarnaast wordt het gebruik van traditionele media zoals drukwerk ook steeds makkelijker gemaakt; je kunt drukwerk online bestellen en het een paar dagen later gewoon op de deurmat hebben liggen! Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw drukwerk opvalt? We geven je een aantal handige tips.
1. Denk na over een aparte vorm
Waarom zou een flyer of poster altijd vierkant of rechthoekig moeten zijn? Juist een ronde poster valt lekker op tussen al die vierkantjes! Door juist voor een andere vorm te kiezen zorg je ervoor dat de lezer van je traditionele drukwerk verrast wordt en jouw uiting eerder zal zien dan die van anderen!
2. Durf het leeg te laten
Heb je een knaller van een pay-off en heb je eigenlijk geen idee wat je er aan beeld bij moet gebruiken? Ben dan niet bang om wat meer witregels te laten zien. Het is nu eenmaal verstandig om ervoor te zorgen dat jouw poster of flyer niet te vol raakt; en een geheel witte poster met die knaller van een (overtuigende) pay-off komt sterker over dan een poster met een goede pay-off en vervolgens nog tientallen andere afleidende frutseltjes.
3. Denk goed na over het kleurgebruik
Je hebt waarschijnlijk allang een huisstijl ontwikkeld en ontworpen, waar bepaalde kleuren regelmatig in terugkomen. Maar gebruik je deze kleuren ook voor de poster? Er zit namelijk best wat psychologie achter bepaalde kleuren; en sommige kleurencombinaties doen het beter dan anderen. Verdiep je dus in het kleurgebruik en de mogelijke effecten die specifieke kleuren op de ontvanger kunnen hebben.
4. De juiste copy
Ook zeker niet onbelangrijk is het toevoegen van de juiste boodschap. Je beeld kan nog zo mooi zijn en de poster kan nog zo geweldig ontworpen zijn; maar zonder de juiste copy (content) spreek je jouw doelgroep niet zo makkelijk aan. Houd het kort, maar krachtig, en schakel eventueel de hulp van een gespecialiseerde copywriter in om de teksten op jouw posters, flyers en ander traditioneel drukwerk zo pakkend en meeslepend mogelijk te maken.