Als mensen tegenwoordig aan reclames en marketing denken, denken ze snel aan Facebook & Google advertenties. Terecht, want dit zijn de grote spelers op het gebied van online marketing. Maar deze platformen kennen veel dominantie en veel concurrentie en daarom is het vaak duur, het kost veel tijd en het vergt veel expertise. Niet optimaal voor een kleiner bedrijf met weinig (financiële) middelen. Maar wat kun je dan wel doen om je bedrijf te promoten?
Mond-tot-mond reclame
Mond-tot-mond reclame is de krachtigste vorm van marketing. Een oprechte referentie van een bestaande klant aan een potentiële nieuwe klant is erg waardevol. Door service te bieden zullen uw huidige klanten positiever en vaker over jouw bedrijf praten. Vaak wekt een goede service een goed gevoel op bij je klant, je geeft dan meer dan alleen het product dat je aanbiedt. Ook kan een bijzondere service dit gevoel geven en ervoor zorgen dat de klant meer over je bedrijf praat. Dit kan bijvoorbeeld zijn, een kaartje te sturen na een order of klanten uit te nodigen voor een jaarlijkse borrel. Door mond-tot-mond reclame krijgen potentiële klanten hun informatie van een betrouwbare bron, oftewel iemand die dicht bij hen staan, in plaats van een computer scherm.
Buitenreclame
Een andere manier om potentiële klanten te vinden, niet door middel van een computer, is door reclame te maken in de buitenwereld. Voorbeelden hiervan zijn digitale reclameborden aan de kant van de weg, reclame onder stadsklokken en rotondereclame. In de afbeelding kun je nog een voorbeeld zien van buitenreclame in den haag. Met behulp van buitenreclame kun je jouw bedrijf tonen aan de rest van de wereld. Dit gebeurt dan 24/7 op de drukst bezochte plekken van de stad. Hierdoor zal je meer naamsbekendheid krijgen, waardoor sneller een link wordt gelegd met jouw organisatie en wat later ook meer omzet voor je bedrijf zal betekenen.
Wat staat er op jouw reclamebord?
Om nog een grotere impact te hebben moet het dubbelzijdige reclamebord duidelijk zijn en goed communiceren in het straatbeeld. Voor borden die langs de weg staan moet je denken aan grote letters, simpele iconen, duidelijke pijlen of een afbeelding die snel de aandacht trekt of vertrouwen creëert. Denk aan korte en bondige communicatie die aanzet tot actie of duidelijk informeert, zoals: “2 minuten” of “500 meter” voor meer impulsbezoeken voor een fastfood restaurant, “300 parkeerplaatsen” om het parkeergemak bij een supermarkt aan te geven, “Gratis spreekuur” voor een vrijblijvende intake bij een advocaat, “1000 m2” om de grootte van een winkel aan te duiden of “Gratis verhuizing” bij een verhuurder van opslagruimte.
Zo zie je maar weer dat niet alles tegenwoordig gepromoot hoeft te worden op het internet. Er zijn natuurlijk nog meer manieren, maar dit zijn de twee voorbeelden waarvan ze de meeste impact voor een bedrijf hebben op een betaalbare manier. Wil je meer weten over deze vorm van reclame? Dan kun je meer informatie vinden bij NPB Media. NPB Media zijn de experts op dit gebied en laten dat blijken met meer dan 80 jaar ervaring en meer dan 4000 klanten.