Home Marketing Online marketing tips voor de feestdagen: 5 tips

Online marketing tips voor de feestdagen: 5 tips

1366
DELEN

Voor veel ondernemers zijn de feestdagen ieder jaar weer doorslaggevend voor hun jaaromzet. Geldt voor jou ook dat je pas echt goede winst maakt in het vierde kwartaal? Als je bedenkt dat ruim 80 procent van de mensen inspiratie voor de feestdagen vooral online zoeken, kunnen deze online marketing tips ook jou vast helpen. Hoe kun je hiermee je winst op de door jou aangeboden producten of diensten maximaliseren in aanloop naar de feestdagen?

De komende feestdagen op een rijtje

Allereerst nog even de naderende feestdagen op een rijtje. Ten eerste de uit de VS overgewaaide Black Friday (25 november) en Cyber Monday (28 november). Ligt de focus bij jou op online verkoop dan is vooral de laatste belangrijk. Steeds meer webwinkels ook hier in Nederland geven op deze datum extra kortingen. Daarnaast de meer traditionele Nederlandse feestdag Sinterklaas op 5 december. En tenslotte ook Kerstmis op 25 en 26 december en Oud en Nieuw op 31 december en 1 januari.

Heb je een winkel? Lees dan ook het artikel met tips om je verkoop tijdens de kerstdagen te stimuleren.

1. Een passend thema tijdens de feestdagen

Heb je bijvoorbeeld al eens aan speciale feestdagenthema’s gedacht? Je logo met kerstverlichting of bedekt met een laagje witte sneeuw brengt bezoekers aan je website direct in de feeststemming. Je kunt het ook nog groter aanpakken. Denk aan een complete feestelijke stijl met een speciale actiepagina en uitgebreide storytelling. Je kunt deze stijl doortrekken in advertenties en banners, en op social media.

2. Emailmarketing in feestelijke stijl

Daarnaast kan ook de stijl ook doorgetrokken worden bij emailmarketing. Marketing is vaak gericht op het trekken van nieuwe klanten. Maar door trouwe klanten op de hoogte te brengen van feestelijke boodschappen en acties kun je ook hier meer omzet halen. Klanten stellen een Kerst- of Nieuwjaarswens altijd erg op prijs, en deze kun je natuurlijk goed combineren met een interessante actie.

3. Originele aanbiedingen en acties

Cadeaus vormen een belangrijk onderdeel van de feestdagen. Om meer omzet te halen uit verkoop kun je interessanter worden dan concurrenten door aanbiedingen en acties. Laat ze aansluiten bij het feestdagenthema en geef de actie een opvallende en originele naam om op te vallen. Maak je daarnaast gebruik van Google Shopping? Dan kun je kortingen invoeren in de Shoppingfeed. Maak ook gebruik van de aparte categorie bij Facebook om aanbiedingen te promoten, en voeg acties toe als extensie bij advertenties in Google Ads.

4. Laat een verlanglijstje opstellen en geef cadeautips

Tijdens de feestdagen draait het allemaal om gezelligheid en cadeautjes. Daarom zijn deze maanden ideaal voor de optie om een verlanglijstje te maken en tips te geven voor cadeaus of sfeer. Een verlanglijstje geeft mensen de mogelijkheid specifieke wensen kenbaar te maken. Daarnaast helpt het ook bij het op tijd kopen van cadeautjes voor anderen, soms weer een hele haastklus in de drukke maanden. Ook veel gelezen worden blogs met bijvoorbeeld de tie meest verkochte cadeaus, of tips voor het organiseren van bijeenkomsten voor vrienden en / of familie. Niet iedereen heeft altijd even veel inspiratie dus tips zijn altijd erg welkom.

5. Communiceer je openingstijden

Ben jij ook zo’n ondernemer die haast het hele jaar door werkt, maar de feestdagen dan ook eens aangrijpt om echt even je moment rust te pakken? Heel verstandig, want zo kun je weer helemaal opgeladen aan het nieuwe jaar beginnen. Wel belangrijk om je openingstijden goed te communiceren. Zo voorkom je teleurstellingen bij klanten. Doe dit bijvoorbeeld in de nieuwsbrief met acties, op je website en via social media.

Hopelijk is ook voor jou dit jaar weer de tijd tot de feestdagen zeer succesvol, en geniet daarna lekker van je rust om 2019 weer helemaal fris te beginnen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here